Heb je net een elektrische auto gekocht, maar weet je niet of je meterkast er wel klaar voor is? Het verzwaren van je netaansluiting kan hoge kosten met zich meebrengen. Dankzij verschillende slimme communicatieprotocollen voor thuis en op kantoor is het in veel situaties niet nodig om je aansluiting te verzwaren. Bovendien heb je niet altijd een verzwaring nodig, als je bijvoorbeeld maar weinig kilometers aflegt. We zetten de bekendste communicatieprotocollen in dit artikel op een rij.

In de huidige energietransitie wordt steeds meer van bedrijven en huishoudens verwacht dat zij bewuster met energie omgaan. Als in de toekomst je collega’s, klanten en gasten hun voertuigen tegelijkertijd willen opladen, kunnen piekmomenten ontstaan. Daarvoor moet veel laadcapaciteit beschikbaar zijn. Er zijn verschillende intelligente energiemanagementsystemen die het beschikbare vermogen op jouw locatie slim verdelen onder de aangesloten voorzieningen. Dankzij deze toepassing wordt op veel locaties een netverzwaring overbodig en is de aanwezige aansluiting beschermd tegen overbelasting. Hieronder lees je meer over de meest bekende communicatieprotocollen: Smart Charging, P1-poort, Modbus TCP/IP, KNX en EEbus.

Smart Charging

Smart Charging is een overkoepelend begrip dat alle intelligente functionaliteiten van slimme laadpalen omvat. Het beheersysteem, meestal gestuurd vanuit een backend voor laadpunten, beschikt over diverse toptechnologieën die overbelasting van de elektrische aansluiting voorkomen. De technologie optimaliseert de laadstations door het beschikbare vermogen op een energie-efficiënte en flexibele wijze te verdelen. Voor Smart Charging worden verschillende containerbegrippen gebruikt, waar ieder merk zijn eigen invulling aan geeft. Meer weten? Lees het in dit kennisbankartikel!

Slim, simpel en veilig je elektrische auto opladen? Vraag advies aan 1 van onze laadpaal installateurs bij jou in de buurt.

P1-poort

Heb jij een slimme meter, dan kun je op het display alle gegevens inzien, maar het is ook mogelijk de meter uit te lezen via een P1-datapoort. Als je slimme meter daarmee is uitgerust. De P1-poort is een communicatiepoort op je slimme meter waarop je een meetapparaat of een laadpunt kunt aansluiten. Sommige laadstations kunnen via de P1-poort communiceren met je slimme meter en zo “zien” hoeveel stroom er beschikbaar is voor het laden van je auto. Het zogeheten load balancing systeem monitort continu het totale elektriciteitsverbruik in huis of in het kantoorpand en past de laadsnelheid van je auto(‘s) er dynamisch op aan. Het laadstation weet dus altijd hoeveel capaciteit er beschikbaar is voor het laden en er kan nooit meer stroom naartoe dan beschikbaar is.

Modbus TCP/IP

Modbus is een communicatieprotocol voor het aansluiten van industriële elektronische apparaten. Het maakt communicatie mogelijk tussen meerdere apparaten die op hetzelfde netwerk zijn aangesloten, bijvoorbeeld een systeem dat de temperatuur en luchtvochtigheid meet en kan communiceren met je laadstation. Als je laadstation hiervoor geschikt is. Een energiemeter meet de verbruiksdata van de groep en communiceert het naar het laadstation. Het laadstations vergelijkt deze data met de in het laadstation ingestelde waarde van de totale installatie. Zo weet het laadstation dus altijd hoeveel capaciteit er beschikbaar is voor het laadproces. Modbus werkt in principe hetzelfde als de P1-poort, maar leest gegevens sneller uit.

KNX en EEbus

KNX en EEbus zijn wereldwijd erkende standaarden voor woning- en gebouwautomatisering. Met deze besturingssystemen kunnen apparaten en installaties van zo’n 400 fabrikanten met elkaar ‘praten’. KNX en EEbus bieden slimme oplossingen, terwijl conventionele installatietechnologieën dat alleen met aanzienlijke inspanningen kunnen realiseren. Door middel van het communicatieprotocol kunnen onder andere je verlichting, verwarming, beveiliging en slimme energiemeters geprogrammeerd en bestuurd worden met één enkel touch panel op je pc, smartphone of tablet. Sommige laadstations zijn geschikt voor een KNX of EEbus systeem waarmee energiemanagement mogelijk is en het laadstation nooit meer energie kan vragen dan er in het gebouw beschikbaar is.

Reacties

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *