Elektrisch rijden is niet meer vanzelfsprekend goedkoper vanwege de hoge energiekosten. Wie beschikt over een thuislaadplek en in het bezit is van zonnepanelen, kan gebruik maken van een interessant alternatief: laden met zonnepanelen. Dat maakt overdag thuisladen een veel aantrekkelijkere én groenere optie. In dit artikel lees je hier meer over.

Hoe kan ik mijn elektrische auto opladen met zonnepanelen van mijn eigen huis?

Je elektrische auto opladen met zonnepanelen is voornamelijk interessant wanneer je panelen meer stroom opleveren dan je verbruikt. Wanneer je je auto met de laadpaal verbindt, laadt deze op met het hoogst beschikbare vermogen. Het maakt de auto niet uit waar de stroom vandaan komt, dus in de meeste gevallen is dat netstroom. Daarom moet de opgewekte stroom van eigen dak voorrang krijgen boven de netstroom. Hieronder lees je hoe dat werkt.

Wat levert het op?

Ben je in het bezit van zonnepanelen, dan is de term salderen vast bekend. De overtollige energie die je zonnepanelen opleveren, kun je afstrepen tegen de hoeveelheid netstroom die je verbruikt. Vanaf 2025 wordt de salderingsregeling afgebouwd en komt er een einde aan dit voordeel. Daardoor is het gunstiger om zoveel mogelijk stroom van je zonnepanelen zelf te verbruiken, in plaats van af te leveren aan het net. Zo hoef je niet te salderen en maak je maximaal gebruik van je zelf opgeleverde stroom. En doordat je de stroom zelf opwekt, is het ook een stuk groener!

Is mijn huis geschikt voor laden met zonnepanelen?

Voor het laden met zonnepanelen heb je drie dingen nodig: een laadplek op eigen terrein, een speciale laadpaal en zonnepanelen. Staat je auto op een openbare plek, dan is dit vaak geen optie. Als je een kabel over de openbare weg legt, kan iemand erover struikelen en dat is gevaarlijk. Daarnaast heb je voldoende panelen nodig om te kunnen laden. Hierover lees je meer in de volgende alinea.
Als laatste moet je beschikken over een laadpaal die de stroomtoevoer kan prioriteren. De laadpaal kan dan aangeven dat je voorkeur uitgaat naar laden op zonnestroom, in plaats van netstroom.

Wanneer kan ik het beste mijn elektrische auto opladen met zonnepanelen?

Er zijn een aantal voorwaarden verbonden aan thuisladen via zonne-energie. Zo moet de zon altijd schijnen. Je kunt dus niet ’s nachts laden via zonnestroom (op dit tijdstip laad je echter wél tegen een nachttarief). Ook moet er genoeg zonnevermogen zijn om te laden. Je auto kan pas opladen wanneer je panelen minimaal 6 àmpere opwekken. Hierin ben je dus afhankelijk van hoe hoog de zon staat en of het bewolkt is of niet. In de grafiek hieronder zie je op welke tijden van de dag de zon de meeste energie opwekt.

In de grafiek daaronder zie je in welke maanden de meeste energie wordt opgewekt.

In de meeste gevallen zul je deels op zonnestroom en deels op netstroom laden. Deze voorkeuren kun je instellen in je slimme laadpaal.

Zijn er meer voorwaarden verbonden aan laden met zonnepanelen?

Het is belangrijk dat je beschikt over voldoende zonnepanelen om te kunnen laden met je zelf opgewekte stroom. Anders kan je elekrische auto namelijk niet opladen. Een 1 fase auto heeft minimaal 1400W nodig, dat komt neer op 4 panelen van 350 Wp of meer. Een 3 fase auto heeft minimaal 4200W nodig, wat neerkomt op 12 panelen van minstens 350 Wp of meer. En je hebt natuurlijk een slimme laadpaal nodig. Hiervan hebben wij er een aantal in ons assortiment.

Interesse in laden met zonnepanelen? Wij bieden diverse geschikte laadpalen aan in ons assortiment van merken zoals Mennekes, Smappee en Wallbox. Bekijk de brochure voor meer informatie.

Advies of meer informatie?

Wil je advies over EV-laden op zonnestroom, passend bij jouw situatie? Abel&co staat klaar om je te helpen. Neem hier contact op.

Reacties

4 antwoorden
  1. Loek Coerver
    Loek Coerver zegt:

    Waarom is er minimaal 6 ampere per fase nodig voor het opladen van je auto? Als je met je eigen zonnepanelen wilt opwekken wil je dit minimum liever veel lager hebben, zodat er met weinig zon al opgeladen kan worden. Nu gaat het opladen pas starten bij veel zonlicht en dat is jammer.

    Beantwoorden
  2. Peter
    Peter zegt:

    Ik heb aantal zonnepanelen en een hybride auto. Deze laad ik meestal thuis op voor woon-werk, past exact qua afstand en vermogen.
    Opladen gaat via normaal stopcontact, enkele fase dus.
    Nu zie ik dat het zonnepaneel systeem ook enkelfasig is aangesloten. En dat is een andere fase dan waar de auto mee geladen wordt. Dus in mijn geval duw ik vermogen het net in en betrek het weer via een andere route. Hoe werkt nu de saldering? Wordt dat per fase berekend? Of is het beter dat ik in mijn systeem de panelen en lader op dezelfde fase zet?

    Beantwoorden
    • Abel zegt:

      Beste Peter,

      Die moeten we even nazoeken. Het lijkt het dat dit niet uitmaakt, het gaat om de som van het vermogen.

      Voorbeeld:
      Fase 1 = 4kW export van de panelen
      Fase 2 = 3kW import voor de auto
      Fase 3 = 1 kW import voor andere verbruikers in huis
      De slimme meter zal 0 doorgeven omdat het om de som gaat. Dit is een interne verrekening met de opwek en valt niet onder salderen.

      Salderen is als je ’s nachts de auto laat terwijl je overdag 4kW teruggeleverd hebt.

      De salderingsregeling zoals die nu is kijkt naar het verbruik van afgelopen jaar (facturering periode)
      Hieronder meer uitleg https://www.consumentenbond.nl/zonnepanelen/salderen-en-terugleververgoeding-zonnepanelen

      Maar op het moment dat er een definitief besluit is genomen over het afbouwen van deze regeling gaat het slim inzetten van de zonne-energie heel belangrijk zijn. Laden via een normaal stopcontact is iets want duidelijk niet geadviseerd wordt. Kijkend naar de toekomst kun je het best voor een Smappee laadstation kiezen, gezien het feit dat zij erg sterk zijn in energiemanagement i.c.m. zonnepanelen en de aanname dat er misschien binnen afzienbare tijd wordt overgestapt naar een volledig elektrische auto.

      Met vriendelijke groet,
      Abel

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *