Overweeg je een laadpaal thuis? Dan ben je vast (binnenkort) de trotse eigenaar van een elektrische auto. Om écht voordelig te rijden heb je inderdaad een laadpaal thuis nodig: wij leggen je graag uit waar je zoal op moet letten.

Is een laadpaal thuis altijd mogelijk?

Als particulier mag je altijd een laadpaal plaatsen op eigen terrein, of in je garage. Echter, niet iedereen heeft de mogelijkheid om op eigen terrein te parkeren. De oplaadpaal moet dan in de openbare ruimte worden geplaatst. Of jouw gemeente daar (al dan niet eenvoudig) toestemming voor verleent, hangt af van de geldende beleidsregels binnen de gemeente. Je moet in ieder geval een vergunning (of ontheffing) aanvragen om een laadpaal bij een parkeerplaats te plaatsen.

Openbare parkeerplaats met laadpaal en verkeersbord

Wanneer je een vergunning krijgt voor het plaatsen van een laadpaal bij een parkeerplaats, neemt jouw gemeente feitelijk een verkeersbesluit. Dat betekent automatisch dat er een verkeersbord bij de parkeerplaats wordt geplaatst. Dit bord geeft aan dat de plek alleen is bestemd voor (het opladen van) elektrische auto’s. Het is niet mogelijk om de plek op kenteken aan te vragen: iedereen met een elektrisch voertuig mag de parkeerplaats in principe gebruiken. Wil je weten wat de geldende beleidsregels zijn in jouw gemeente? Jouw Bespaarinstallateur vertelt het je graag.

Welke soorten laadpalen zijn er?

In hoofdlijnen zijn er twee soorten laadpalen: met en zonder vaste laadkabel. Bij veel auto’s wordt een laadkabel meegeleverd, dus dan is een laadpaal zonder kabel afdoende. Uiteraard zijn er nog vele varianten meer, bijvoorbeeld met meer laadvermogen, een dubbele aansluiting of extra beveiliging. Per type auto kan bovendien de stekkeraansluiting verschillen. Een gespecialiseerde installateur maakt je graag wegwijs in de vele keuzemogelijkheden.

Tip van Abel: probeer je auto niet via een stopcontact op te laden. Je meterkast is doorgaans niet voorbereid op een dergelijke afname van stroom.

Risico’s bij een laadpaal thuis

De risico’s bij een goed geïnstalleerde laadpaal thuis zijn nihil. Het ergste dat kan gebeuren, is dat iemand struikelt over de oplaadkabel. De stroomtoevoer wordt door een installateur netjes weggewerkt, een aparte groep in de meterkast zorgt ervoor dat er geen kortsluiting kan ontstaan. Op de laadpaal staat pas spanning als deze met een kabel wordt aangesloten op de auto: het is niet net als bij een stopcontact zo dat er vonken ontstaan als je er iets in steekt. Ook ontstaan er geen vonken als je de kabel verwijdert.

Een laadpaal thuis: is dat echt nodig?

Het leeuwendeel van de elektrische autobezitters rijdt de auto op kosten van de werkgever. Bij het bedrijf zijn dan vaak snelladers geplaatst, zodat de accu kan opladen onder werktijd. Verder zijn er steeds meer laadpalen te vinden in de openbare ruimte: inmiddels staan er zo’n 5000 in Nederland. Deze opladers zijn doorgaans erg krachtig, dus in geval van nood kun je daar in korte tijd je auto opladen.

Als je een hybride auto rijdt en deze ook privé gebruikt is een laadpaal thuis eigenlijk een must. Anders zul je regelmatig tóch bij het tankstation staan. Als je een volledig elektrische auto rijdt, kun je eigenlijk niet zonder laadpaal thuis. Zeker gezien de beperkte actieradius van de huidige generatie auto’s. Bij de gemiddelde laadpaal die voor particulieren worden geplaatst, is de laadtijd 6 tot 8 uur. Normaliter is dat een prima laadduur: Je hebt immers zelf ook tijd nodig om op te laden (lees: slapen).

Is een laadpaal thuis wel voordelig?

Grofweg komen de kosten per kilometer bij rijden op elektriciteit neer op ongeveer 3,5 eurocent. Bij benzine ligt die kostprijs op circa 11,5 eurocent. Hoe voordelig een een laadpaal in jouw situatie is, hangt af van diverse factoren. Eén invloedrijke factor is de kostprijs voor fossiele brandstoffen ten opzichte van elektriciteit. De prijs voor fossiele brandstoffen zal alleen maar blijven stijgen, terwijl de prijs voor elektriciteit daalt. Door het groeiende aanbod van energie uit wind en zon fluctueert de stroomprijs bovendien steeds sterker: dit leidt tot het fenomeen ‘grid-balancing’. Het komt erop neer dat een intelligent laadpunt straks pas stroom afneemt voor jouw auto wanneer de prijs van de energie laag is.

Heb je vragen over de aanschaf en kosten van een laadpaal thuis? Kijk eerst even op deze pagina voordat je een laadpaal gaat kopen.

Bespaarinstallateur-logo
Slim besparen begint bij jouw Bespaarinstallateur

Wil je meer informatie? Zoek een Bespaarinstallateur bij jou in de buurt.

Klaar met lezen?

20 antwoorden
  1. hans Steeman
    hans Steeman zegt:

    Wij zijn een CPO project ( gezamenlijk wonen) en willen graag een of twee opladers op ons eigen terrein. De electriciteitsvoorziening kan lopen via onze algemene ruimte (VVE), hoe kunnen we de betaling laten lopen naar individuele gebruikers ?

    Groet
    Hans Steeman Nijmegen

    Beantwoorden
    • Abel
      Abel zegt:

      Beste Hans

      Je kunt in dit geval het beste een laadpaal aanschaffen die je met een laadpas activeert. Deze “online” laadpaal is dan uitgerust met een RFID card reader en communicatiemodule. Als je vervolgens een bijbehorend back-office abonnement afsluit voor het beheer van de laadpaal, dan kan je een stroomtarief instellen en individuele gebruikers toewijzen om de stroomkosten (automatisch) aan hen doorbelasten. Wanneer mensen van buiten de CPO gebruik maken van de laadpaal, dan wordt ook deze stroom automatisch verrekend tegen het ingestelde tarief.

      Met vriendelijke groet,
      Abel

      Beantwoorden
  2. Jasper
    Jasper zegt:

    Ik vraag me af of een laadpaal echt nodig is. Stel dat je vanaf een extra (evt dubbele) groep in de meterkast een kabel aanlegt die buiten een CEE stekker heeft waarop je de auto aansluit. De laadstroom kan toch door de auto geregeld worden of zit er in een laadpaal nog slimme techniek waar je niet zonder kan?

    Beantwoorden
    • Abel
      Abel zegt:

      Beste Jasper

      Houd er rekening mee, dat je voor het laden van je auto meer stroom verbruikt dan een gemiddeld huishouden in een hele dag. Het opladen van je auto via een laadpaal is dan ook de meest veilige, snelle en efficiënte manier om je auto op te laden. De techniek in de laadpaal zorgt ervoor, dat je tot wel 8x sneller kunt laden dan via een gewoon stopcontact. Bij het gebruik van een laadpaal voorkom je oververhitting (en kans op kortsluiting) van je stekker of wandcontactdoos. Deze zijn in de meeste gevallen niet berekend op een dergelijke hoeveelheid vermogen. De laadpaal communiceert daarnaast ook met je auto en zorgt er onder andere voor, dat het laadvermogen van je auto en het beschikbare vermogen thuis of op het werk efficiënt gebruikt wordt, zodat je auto snel en veilig wordt geladen.

      Met vriendelijke groet,
      Abel

      Beantwoorden
  3. René
    René zegt:

    Hallo. In een nieuwbouw huis wil ik alvast een loze leiding laten leggen van de meterkast naar het toekomstige oplaadpunt bij de voordeur. Is een standaard loze leiding daarvoor geschikt? Of is een leiding met grotere diameter nodig.

    Beantwoorden
    • Abel
      Abel zegt:

      Beste René

      Goed idee om een loze leiding aan te laten leggen voor een toekomstig oplaadpunt. De benodigde stroomkabel is afhankelijk van het vermogen van het oplaadpunt wat nodig is om je toekomstige auto op te kunnen laden. Dat vermogen is weer afhankelijk van de accu van de auto die je aan gaat schaffen. De zwaarste aansluiting voor een laadstation is op dit moment 22kW, waarvoor een 3 fase 32 ampère kabel nodig is. Als je deze door je leiding kunt trekken, dan is deze helemaal klaar voor je toekomstige laadpaal. Als je dit zo aan je installateur doorgeeft, dan weet hij welke maat leiding hij moet leggen.

      Met vriendelijke groet,
      Abel

      Beantwoorden
  4. Piet
    Piet zegt:

    Ik heb een eigen parkeerplaats bij ons appartementencomplex. Is het mogelijk om een oplaadpaal aan te sluiten op het openbare net (met pasje) of moet dit via je eigen meter (meer graafwerk).

    Beantwoorden
    • Abel
      Abel zegt:

      Beste Piet

      Een eigen laadpaal aansluiten op het openbare net is niet mogelijk. De gemeente is de enige die laadpalen op het openbare net mag laten aansluiten. Het is in veel gevallen mogelijk om een openbare laadpaal aanvragen bij je gemeente. Dit betekent dan wel dat de laadpaal eigendom is van de gemeente en door iedereen met een elektrische auto gebruikt mag worden. Als de parkeerplaats jouw eigendom is, dan is dat denk ik niet wenselijk. Voor je het weet staan er andere auto’s op jouw parkeerplaats hun auto op te laden. Dan zou je beter een laadpaal aansluiten op je eigen meterkast. Als je wilt weten wat de mogelijkheden zijn, kijk dan op de onze site voor een Bespaarinstallateur bij je in de buurt. Deze kan samen met jou de mogelijkheden op jouw locatie bekijken en je adviseren wat de beste oplossing is. Hij kan dan meteen een inschatting maken van de kosten voor de aanschaf en aanleg van een eigen oplaadpunt.

      Met vriendelijke groet,
      Abel

      Beantwoorden
    • Abel
      Abel zegt:

      Beste Frits

      Het trottoir is een openbare ruimte, waarvan de Gemeente eigenaar is. Je mag daarom niet zomaar een voorziening op, onder of over deze openbare ruimte voor je laadpaal aanbrengen. Hiervoor moet je dus toestemming aan de Gemeente vragen. Ik adviseer je dan ook om contact op te nemen met een van onze Bespaarinstallateurs voor een schouwing bij je thuis. De installateur komt dan bekijken wat de mogelijkheden zijn voor de plaatsing van een laadpaal. Met dit plan kan je dan naar de Gemeente voor het aanvragen van toestemming indien de kabel toch door gemeentegrond zal moeten worden getrokken.

      Met vriendelijke groet,
      Abel

      Beantwoorden
    • Abel
      Abel zegt:

      Beste Huib

      Maandelijkse kosten zijn meestal van toepassing wanneer bij de aanschaf van een laadpaal ook een abonnement wordt afgesloten. Met dit abonnement staat je laadpaal online in verbinding met een back-office systeem voor inzicht, beheer en support, waarbij bijvoorbeeld laadtransacties en stroomverbruik worden bijgehouden en automatische verrekening van de laadkosten met bijvoorbeeld je werkgever mogelijk zijn.
      Indien je dit niet wenst en de laadpaal uitsluitend voor eigen gebruik gaat aanschaffen, dan kan je een laadpaal aanschaffen zonder zo’n abonnement.
      Nadeel is echter dat je niet van alle diensten gebruik kunt maken die een online verbinding van de laadpaal vereisen. Denk hierbij aan functies als smart charging of load balancing. Dit is het optimaliseren en afstemmen van stroom- en laadverbruik van je auto en andere apparaten in je huis of kantooromgeving.

      Met vriendelijke groet,
      Abel

      Beantwoorden
    • Abel
      Abel zegt:

      Beste Jan,

      Het is prima mogelijk om deze aansluiting te gebruiken voor aansluiten van een laadpaal. Deze zijn er met verschillende aansluitwaardes. Wil je een toekomstgerichte laadpaal dan kies je het beste voor een 3-fase variant, aangezien toekomstige modellen omwille van snelle laadtijd en grotere accucapaciteit dit nodig hebben.

      Mvg,
      Abel

      Beantwoorden
  5. CP
    CP zegt:

    Beste Abel,

    Ik wil graag electrisch gaan rijden. Ik heb geen eigen parkeerplek, maar huur een plek van een particulier in een garage waar ook al verschillende laadpalen zijn geinstalleerd (niet op mijn plek). Denk je dat het realistisch is (zowel juridisch haalbaar en qua doorbelasting van stroomkosten) om met goedkeuring van de verhuurder een paal te laten installeren op deze parkeerplek.

    Groet, CP

    Beantwoorden
    • Abel
      Abel zegt:

      Beste Cas,

      Dat zou zeker mogelijk moeten zijn. De eigenaar heeft de mogelijkheid om op de laadpaal een eigen tarief in te stellen. Dit tarief kan de kosten van de afgenomen energie afdekken en wordt automatisch uitgekeerd na gebruik. Omtrent het plaatsen van de laadpaal en het eigendom zul je duidelijke afspraken moeten maken met de verhuurder. Aangezien er al meerdere laadpalen zijn is hier al eens eerder over gesproken. Let wel op dat de elektra-aansluiting over voldoende capaciteit beschikt om meerdere laadpalen te voeden.

      Mvg,
      Abel

      Beantwoorden
  6. Likor
    Likor zegt:

    Op het moment dat ik een elektrische auto koop, wil ik de laadpaal in mijn garagebox van 5,5 x 2,8m, die ongeveer 50m bij mijn woning vandaan ligt. Is dat een mogelijkheid?
    Wat zijn de kosten van het thuis laden aan die laadpaal? Lopen die via hetzelfde ‘abonnement’ dat je al hebt bij je eigen energieleverancier, of moet je voor een laadpaal een apart abonnement afsluiten? Heb je dan ook te maken met aparte vastrechtkosten? Ik weet dat als ik nu een elektra aansluiting in mijn garagebox wil, ik aparte vastrechtkosten moet gaan betalen. Hierdoor is het veel te duur.

    Beantwoorden
    • Abel
      Abel zegt:

      Beste,

      Een privé paal zal vaak toch een pasjes methode hebben. Als deze op een publieke plaats hangt is dat ook aan te bevelen. ALs je deze privé wilt plaatsen zal er ook een elektriciteitsaansluiting moeten zijn. Als je deze niet hebt kan je een voorziening bij de gemeente aanvragen, maar die zullen niet geneigd zijn deze in een garagebox aan te leggen.

      Met vriendelijke groet,
      Abel

      Beantwoorden
  7. Manon
    Manon zegt:

    Hallo, ik begrijp niet zo goed waarom er wordt gesteld dat een laadpunt zonder kabel afdoende is omdat er een laadkabel bij de auto zit.
    Maar het grote voordeel van een vaste kabel aan je laadpunt is toch juist dat je dan niet elke keer je achterbak open hoeft te maken, je laadkabel uit je tas hoeft te plukken en ’s morgens de boel weer op te ruimen? Met een vaste laadkabel kom je thuis, je parkeert je auto vlakbij je laadpunt en steekt de kabel in je auto. ’s Morgens hoef je de kabel alleen maar uit de auto te halen. Scheelt koude, natte en vieze handen en zowel ’s morgens als ’s avonds tijd.
    Zijn er ook nadelen van een vaste kabel?

    Beantwoorden
    • Abel
      Abel zegt:

      Beste Manon,

      De voordelen die je noemt zijn zeker van toepassing als het laadstation gebruikt wordt door een vaste gebruiker of meerdere gebruikers met hetzelfde type stekker. Er zijn namelijk 2 varianten (type 1 en type 2). Daarnaast zou het een nadeel kunnen zijn dat de vaste kabel niet lang genoeg is. Al zal dat in de praktijk minder vaak voorkomen.

      Met vriendelijke groet,
      Abel

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *