Overweeg je een laadpaal thuis? Dan ben je vast (binnenkort) de trotse eigenaar van een elektrische auto. Om écht voordelig te rijden heb je inderdaad een laadpaal thuis nodig: wij leggen je in dit artikel graag uit waar je zoal op moet letten.
Is een laadpaal thuis altijd mogelijk?
Als particulier mag je altijd een laadpaal voor je elektrische auto kopen en plaatsen op eigen terrein, of in je garage. Echter, niet iedereen heeft de mogelijkheid om op eigen terrein zijn elektrische auto te parkeren. De laadpaal moet dan in de openbare ruimte worden geplaatst. Of jouw gemeente daar (al dan niet eenvoudig) toestemming voor verleent, hangt af van de geldende beleidsregels binnen de gemeente. Je moet in ieder geval een vergunning (of ontheffing) aanvragen om een laadpaal bij een parkeerplaats te plaatsen.
Openbare parkeerplaats met laadpaal en verkeersbord
Wanneer je een vergunning krijgt voor het plaatsen van een laadpaal bij een parkeerplaats, neemt jouw gemeente feitelijk een verkeersbesluit. Dat betekent automatisch dat er een verkeersbord bij de parkeerplaats wordt geplaatst. Dit bord geeft aan dat de plek alleen is bestemd voor (het opladen van) elektrische auto’s. Het is niet mogelijk om de plek op kenteken aan te vragen: iedereen met een elektrisch voertuig mag de parkeerplaats in principe gebruiken. Wil je weten wat de geldende beleidsregels zijn in jouw gemeente? Wij adviseren je graag!
Welke soorten laadpalen zijn er?
In hoofdlijnen kun je twee soorten laadpalen voor je auto kopen: met en zonder vaste laadkabel. Bij veel auto’s wordt een laadkabel meegeleverd, dus dan is een laadpaal zonder kabel afdoende. Uiteraard zijn er nog veel meer varianten laadpalen, bijvoorbeeld met meer laadvermogen, een dubbele aansluiting of extra beveiliging. Per type elektrische auto kan bovendien de stekkeraansluiting verschillen. Een gespecialiseerde installateur maakt je graag wegwijs in de vele keuzemogelijkheden.
Welk vermogen laadpaal past bij jouw auto?
Laadpalen zijn in verschillende vermogens verkrijgbaar. Bij Abel&co koop je laadpalen van 3.7 tot 22 kW die op 1-fase of 3-fase laden. Om de juiste laadpaal thuis te kiezen, is het belangrijk te weten wat het maximale laadvermogen van de onboard lader van je elektrische auto is. Je kunt hier het maximale vermogen van de laadpaal op afstemmen. Voorbeeld: heeft je elektrische auto een maximaal laadvermogen van 11 kW, dan kun je met een laadpaal thuis vanaf 11 kW altijd optimaal laden.
Ik denk over de aanschaf van een elektrische auto en wil de laadpaal op eigen grond plaatsen, Deze eigen grond bevind zich echter 50m verderop op een parkeerplaats.
Hier heeft iedere bewoner een eigen parkeerplaats op huisnummer, wat ook daadwerkelijk eigen grond is.
Hoe krijg ik daar elektra naartoe? Zodat ik een laadpaal kan plaatsen? Dat zal van mijn huis over gemeentegrond naar de parkeerplaats moeten lopen.
Hoe werkt zoiets?
Beste Vincent,
De vraag die je stelt komt vaak aan de orde. Het is over het algemeen lastig om in gemeentegrond te graven. Er zijn een aantal gemeentes die meewerken aan een verlengd private aansluiting (VPA). Daarbij wordt een oplaadpunt in de publieke ruimte geplaatst en gevoed door een kabel die wordt aangesloten ‘achter’ de elektriciteitsmeter van een woonhuis of bedrijfspand. Ik zou je adviseren om met die vraag je gemeente te benaderen.
In de carport, die los van het huis verderop aan de tuinrand staat, wil ik verlichting en een stopcontact aanbrengen, die in huis af te schakelen is, nu nog alleen een gewone aansluiting voor een stofzuiger, een druppellader en dergelijke.
Omdat het nogal wat graafwerk meebrengt wil ik meteen een stroom- en datakabel mee ingraven voor een mogelijke toekomstige laadpaalaansluiting, maar de aanschaf van een elektrische auto zal nog wel enige jaren op zich laten wachten. De totale lengte kabel zal iets minder dan 20 meter zijn.
Wat adviseert u me voor kabel(s) voor een dergelijke gecombineerde aansluiting ?
Vriendelijke groet,
Fer
Beste Fer
Het is een goede idee om nu alvast voorbereidingen te treffen voor het plaatsen van een laadstation, zeker als er nu toch gegraven moet worden. Om een laadstation te kunnen aansluiten zijn er minimaal een voedingskabel en een communicatiekabel nodig. In sommige gevallen worden er zelfs twee communicatiekabels gelegd voor toekomstige toepassing. Er zijn twee mogelijkheden om de voorbereidingen te treffen: alleen mantelbuizen leggen en de kabels later (laten) trekken, of nu al meteen de kabels trekken. Nu kabels trekken betekent dat de kabeluiteinden goed beschermd moeten worden tegen de weersinvloeden, zodat de kabels over een paar jaar nog steeds bruikbaar zijn. Als je een toekomstbestendige voedingskabel zou willen leggen, dan zou ik uitgaan van een doorgifte van meer vermogen dan de nu gangbare elektrische auto’s vragen. Gezien de te overbruggen afstand zou ik voor tenminste een 5x6mm2 voedingskabel kiezen. Deze kan in een mantelbuis worden aangebracht of je kunt kiezen voor een grondkabel YmvK-as. Als communicatiekabel zou je kunnen kiezen voor een UTP kabel, die niet in de zelfde mantelbuis als de voedingskabel mag liggen vanwege signaalstoringen (interferentie). Je kunt ook kiezen voor een STP kabel (die is al van zichzelf afgeschermd). Er zijn eventueel STP/UTP grondkabels verkrijgbaar. Zorg wel voorvoldoende overlengte van de kabels aan beide uiteinden, zodat deze niet te kort is als je deze gaat aansluiten.
Met vriendelijke groet,
Abel
Hartelijk dank voor uw uitgebreide advies. Wat ik me nog afvraag is of de door u voorgestelde bekabeling voldoende is om zowel een laadstation als een vanuit het huis af te schakelen verlichtingspunt en gewoon stopcontact te faciliteren. Want dat is dan over een paar jaar de bedoeling. Zouden lichtpunt en gewoon stopcontact niet op een andere groep moeten worden aangesloten dan een laadpunt ? En is dat dan te combineren met 1 kabel ?
Beste Fer
het laadstation dient altijd op een aparte eindgroep te worden aangesloten. Dat betekent een voedingskabel van het laadstation direct naar de groepenkast, met een eigen afzekering. De voeding voor het laadstation, verlichting en een gewoon stopcontact dienen dan ook gescheiden te blijven. Een in mijn ogen niet aantrekkelijk alternatief is om buiten een aparte onderverdeler te plaatsen in de tuin, van waaruit je de verlichting, laadpaal en het stopcontact voedt en afzekert. Die onderverdeler moet weer in een speciale buitenkast geplaatst worden.
Met vriendelijke groet,
Abel
Is het mogelijk om een laadpaal aan te sluiten op een meterkast van een gemeenschappelijke parkeerplaats. Parkeerplaats heeft meterkast voor verlichting achterpad en parkeerplaats. Deze valt onder vve van 8 woningen. kan er dan voor 1 bewoner hierin een groep voor laadpaal worden aangelegd ? Eigen woning ligt aan autovrije straat , dus eigen meterkast is te ver.
Het is zeker mogelijk om een of meerdere laadstations aan te sluiten op de gemeenschappelijke aansluiting van bijv. een Vereniging van Eigenaren. Wel is het van belang dat de aansluiting van de VvE beschikt over voldoende vrij beschikbaar vermogen. Een laadstation dient altijd op een aparte eindgroep aangesloten te worden. Het is bij een VvE parkeerplaats aanbevolen om beleid te maken hoe om te gaan met laadstations. Het begint vaak met een laadstation voor 1 bewoner, maar met het oog op het streven om in 2030 enkel nog elektrische auto’s te verkopen zal het aantal stations snel uitgebreid moeten worden. Wij kunnen adviseren hoe het voor je VvE in te richten en kunnen daarnaast ook de verrekening van verbruikte energie verzorgen waardoor de kosten op de goede plek terecht komen. Het is zelfs mogelijk dat de VvE inkomsten genereerd.
IK ben contactpersoon van de VVE Bloemendaelhof in Maastricht, onze vraag op de jaarvergaderings is, wie is er verantwoordelijk als we laadpalen in de gezamelijke parkeergarage (laten) plaatsen en er vloeit een ongeluk uit voort.
Een voorbeeld brand in een auto die overslaat naar garage. Ik kan dit nergens vinden.
Voor de goede orde: wij zijn geen verzekeringsdeskundige. Maar kijkend naar de geschetste situatie zal het afhankelijk zijn van de oorzaak van de schade. Laadstations zijn beveiligd tegen overspanning en dergelijke. Stel dat een defect aan de auto/accu de oorzaak is dan is dient mijns inziens de dekking van de betreffende autoverzekering aangesproken te worden. Voor een volledig antwoord zou ik deze vraag voorleggen aan uw verzekeringspartner.
Beste Abel,
Ik krijg een EV van mijn werk en wil graag een laadpaal bij mij thuis op eigen terrein installeren. Dat kan op een aparte groep met 16A. Ik ben zelf elektricien dus dit kan ik allemaal zelf uitvoeren. Wat ik echter graag wil weten is hoe ik ervoor ga zorgen dat ik de kosten die ik maak weer bij mijn werkgever kan declareren. Ik heb begrepen dat er laadpalen zijn die de op de een of andere manier de verbruikte kosten aan de leasemaatschappij doorgeven zodat zij deze kosten aan mij terug kunnen storten. Hoe werkt dit precies in de praktijk?
Beste Pim
Goede vraag. Je hebt voor verrekenen van kosten van laadstroom met je werkgever een wat ze noemen slimme laadpaal nodig met een RFID (laadpas) lezer. Je start en stopt laadsessies met je laadpas. De laadpaal communiceert met een beheersysteem waarin onder andere alle laadsessies worden geregistreerd en waarin automatische verrekening met werkgever kan worden ingericht. Je hoeft simpel gezegd alleen maar het energietarief en je bankrekening door te geven en de rest wordt voor je geregeld. Je werkgever krijgt via de laadpas-provider de factuur voor de laadsessies thuis, jij krijgt maandelijks de vergoeding bijgeschreven op je bankrekening.
Voor meer info over slimme laadpalen verwijs ik je naar onze kennisbankpagina: https://abelenco.nl/kennisbank/is-verschil-slimme-en-domme-laadpalen/
Met vriendelijke groet,
Abel
Ik heb een korte vraag. Is het verplicht om een aardlekautomaat type B te installeren in de meterkast bij het aanleggen van een 3 fase aansluiting in de meterkast specifiek bedoeld voor een oplaadpunt in een garage? Zo ja, waar kan ik deze verplichting terugvinden?
We hebben nu een aansluiting gekregen zonder aparte aardlekautomaat in de meterkast en volgens velen (behalve de installateur) voldoet de aansluiting niet.
Beste Rutger
Het voorkomen van DC lekstroom vanuit de accu van autis belangrijk en wordt met een “gewone” aardlekautomaat type A niet gedetecteerd. Een aardlekautomaat type B voorkomt DC lekstroom naar de meterkast en dus de rest van elektrische voorzieningen. Een aantal laadpaalfabrikanten, waaronder Mennekes en Alfen, hebben een voorziening voor DC lekstroomdetectie 6mA in het laadstation ingebouwd. Wanneer jouw laadstation voorzien is van DC lekstroomdetectie, dan is het niet nodig om een aardlekautomaat type B voor de laadpaal in de meterkast te installeren. Dan is een aardlekautomaat type A voldoende. Alleen een installatieautomaat plaatsen als bescherming is niet conform de norm.
Mijn advies is om toch echt om conform de norm (NEN1010) het laadstation op een aparte eindgroep aan te laten sluiten, die is beschermd door een eigen aardlekautomaat 30mA (type A of B, afhankelijk van de aanwezigheid van DC lekstroomdetectie 6mA in het laadstation) of een combinatie van aardlekschakelaar en installatieautomaat die tevens een aparte eindgroep vormt.
Met vriendelijke groet,
Abel
Heel veel dank voor deze reactie.
Het sluit aan bij ons idee dat er installatie niet voldoet aan de norm.
Wij willen eigen laadpunten in de parkeergarage van ons appartementencomplex uit 2010. We hebben 80 parkeerplaatsen en een nutsaansluiting van 100 kVA. Hoeveel bewoners kunnen daar een (slim) laadpunt plaatsen zonder dat het laden heel erg lang gaat duren (max 12 uur)?
De nutsaansluiting kan eventueel verzwaard worden tot 160 kVA. Maak dat veel verschil?
Voor het inrichten van een laadplein zijn er slimme systemen leverbaar die op basis van het beschikbare vermogen op dat moment bekijken hoeveel vermogen de laadstations mogen afgeven. Hoeveel auto’s je kunt laden hangt daarnaast af van het vermogen dat de laadpaal maximaal beschikbaar heeft, maar ook van het maximum vermogen wat de auto aankan. Als voorbeeld: een Kia e-Niro van 2019 laadt over 1 fase, max. 7.2 kW. Een Tesla model 3 laadt over 3 fasen, max. 11kW. Het aantal elektrische auto’s neemt aanzienlijk toe, dus ook de behoefte aan laadpunten. Het verzwaren van de aansluiting kan dan noodzakelijk zijn. Het is zaak als VVE hier een visie op te ontwikkelen en budget te palen. Van daaruit kunnen we jullie zeker verder op weg helpen. Energie die via de laadstations wordt verbruikt kan via een geautomatiseerd systeem verrekend worden met de gebruikers. Door een marge tussen de inkoop en verkoopprijs van stroom te hanteren ontstaat er een (terug)verdienmodel voor de VVE mits dit via de centrale VVE-aansluiting gaat. Vaak zien we bij VVE’s de situatie ontstaan dat VVE’s per bewoner naar laadoplossingen kijken. Dit zorgt vaak voor minder fraaie oplossingen, lange kabeltracés en een wirwar van type systemen. Energiemanagement is in die situatie ook haast onmogelijk.
Ik ben voornemens via private lease een EV aan te schaffen.
Ik heb een krachtstroom aansluiting ( rood 5-polig) in de garage voor gebruik van de sauna.
De afstand naar de op te laden auto gaat plusminus 10 meter worden.
Kan ik met een verlengkabel van 10 meter mijn auto met een type 2 aansluiting rechtstreeks op deze verlengkabel aansluiten?
En bestaan er ook 5-polige stekkers die aangesloten kunnen worden op de bestaande stekker en dan twee 5-polige stekkers als uitgang hebben? Dan kan ik zowel de sauna en auto opdezelfde stekker aansluiten.
Of kan de huidige krachtstroomkabel die buitenom naar de garage loopt gesplitst worden zodat er een aftakking naar een laadpaal gemaakt kan worden?
Alvast bedankt voor de reactie
Beste Ronald,
Elektrische auto’s worden geladen via laadstations om de veiligheid te kunnen garanderen. Naast interne beveiliging en communicatiemiddelen in het laadstation is ook een laadkabel een bijzondere kabel. Deze (Type 2)kabel heeft namelijk een aantal belangrijke eigenschappen zoals:
– Meten van de weerstand en daarmee bepalen van het laadvermogen
– Communicatie met de auto via het mode 3 laadprotocol
– Passieve en actieve beveiliging
Verlengkabels of zelfgemaakte kabels kun je daarom niet gebruiken om direct je auto te laden.
Je bestaande voedingskabel van de sauna gebruiken voor je laadstation is niet aan te raden. Een laadstation moet apart worden gezekerd in je meterkast en afhankelijk van de lengte van het kabeltracé en het benodigde vermogen moet er een kabeldikte bepaald worden. Dit soort berekeningen worden verricht door de elektricien.
Dank voor uw reactie.
Ik dacht dat er voor het laden ook intelligentie in de auto zit, die mogelijke problemen onderkent. Maar een lader in welke vorm (mobiel of paal) is dus wel nodig.
Kan een bestaande krachtstroom kabel wel gesplitst worden, zodat er een aftakking onder de carpot tbv een laadpaal gemaakt kan worden?
Beste Ronald,
Of de bestaande kabel daarvoor geschikt is hangt af van de aderdikte in de kabel, het gewenste laadvermogen van het laadstation en de afstand van de kabel.
Ik overweeg via mijn werkgever een elektrische auto te leasen. De leasemaatschappij stelt het verplicht thuis op te kunnen laden. Ik kan echter niet parkeren op eigen terrein en begreep dat van de gemeente geen kabel door de openbare ruimte mag lopen. Ik kan dus niet een paal in m’n tuin zetten en opladen met een kabel van een meter of 5 die over een stuk voetpad loopt. Betekent dit einde oefening? (Ik kan immers geen privé laadpaal op de openbare parkeerplaats neerzetten) Hier moeten toch meer mensen tegenaan lopen lijkt me.
Beste Jasper,
Informeer bij je gemeente naar de mogelijkheden, er zijn verschillende opties maar het hangt ervan af wat de gemeente wil toestaan. In sommige gemeentes mag je (met expliciete toestemming) een Verlengd Privaat Aansluitpunt realiseren.
Met vriendelijke groet,
Abel
Hallo,
Wij hebben een woning op eigen grond en een parkeerplaats, ook op eigen grond. Maar tussen beiden zit een strook publieke ruimte, namelijk een straat. Is het mogelijk een laadpaal te plaatsen op de parkeerplaats welke weer verbonden is met onze eigen meterkast? Er zal toch een stuk publieke ruimte overbrugd moeten worden. Dan komt de overheid hierbij aan de pas, lijkt me? Klopt dit en is deze situatie logisch en of haalbaar? Wat moet er gebeuren om de twee (huis en parkeerplaats) te “verbinden”?
Mvrg,
Steven
Beste Steven,
Het is in sommige gevallen mogelijk om een eigen laadpaal te plaatsen waarbij je gebruik maakt van openbaar terrein. Het gaat hierbij om een verlengd private aansluiting. Dit zul je echter met je gemeente moeten bespreken, want lang niet alle gemeenten werken hier aan mee. Mocht men hier niet mee bekend zijn dan kun je verwijzen naar deze factsheet die RVO hiervoor heeft opgesteld: https://www.rvo.nl/sites/default/files/2016/06/Factsheet%20Verlengd%20Privaat%20Aansluitpunt%202016.pdf
Met vriendelijke groet,
Abel
Ik lees dat een laadpaal sneller kan laden dan rechtstreeks opladen via een stopcontact/aparte groep. Laten we uitgaan van 16 Ampere gezekerd. Maar een laadpaal kan dan toch ook niet meer leveren dan 16 Ampere per groep? Dus hoe kan dat dan sneller?
Beste Menno
Het laadvermogen en de accugrootte van de auto bepalen samen hoe snel een accu vol is. Dit kan je ongeveer uitrekenen door de accugrootte te delen door het laadvermogen.
Laden met een kabel via een stopcontact gaat slechts met 10A, wat neerkomt op een laadvermogen van 2,3kW. Een standaard laadpaal kan wel de volledige 16A gebruiken, waardoor het laadvermogen 3,7kW is. Wanneer een zogeheten 3 fase aansluiting wordt gebruikt in combinatie met een 3 fase laadstation dan wordt het laadvermogen nog groter. Dat is dan 11 kW of zelfs 22kW, afhankelijk van de netstroomaansluiting van de woning of bedrijfspand. Neem nu een accu van 40kWh. Bij een laadvermogen van 2,3kW duurt het ongeveer 18 uur voordat een lege accu helemaal vol geladen is. Bij 3,7kW laadvermogen ongeveer 11 uur en bij 11kW nog maar 4 uur.
Met vriendelijke groet,
Abel
Dank voor het antwoord! Maar waarom wordt maar 10A gebruikt bij een stopcontact (of via een 16A stekker)? Er kan / mag toch 16A doorheen? Bij een gewoon stopcontact kan ik het nog begrijpen, maar via een 16A stekker en een aparte groep zou er toch geen bezwaar kunnen zijn?
Beste Menno,
Er kan en mag 16A doorheen, maar een huisinstallatie is niet gemaakt voor continue belasting. Dit lijkt mij een beveiligingsmaatregel en niet onverstandig. Als je met 16A wilt laden is een vaste aansluiting de beste oplossing, dan wordt er ook een nieuwe groep aangebracht welke wel tegen deze continue belasting is opgewassen.
Met vriendelijke groet,
Abel
Dus met een aangepaste en aparte 16 A groep plus kabel kan je rechtstreeks aan de auto?
Beste Menno,
Inderdaad, en ik zou ook altijd een speciale groep hiervoor aanleggen. Maar dat betekent niet dat er ook 16 Ampère geladen gaat worden.
De laadregelaar van de auto bepaald hoe groot de laadstroom zal zijn. Als er geen laadpaal gevonden wordt zal er niet meer dan 10A geladen worden. Zoals ik al zei, dit is een beveiligingsmaatregel.
Met vriendelijke groet,
Abel
Mooi, duidelijk!
Dan een stapje verder: Ik heb op mijn garage zonnepanelen liggen, totaal 1200 Wp. Via de omvormers is dat maximaal 4,4 A. Op een bestaande groep met andere gebruikers mag maximaal 2,25A aangesloten worden. Echter op een groep met bv alleen een wasmachine mogen ook meer zonnepanelen worden aangesloten als er een PV verdeler wordt toegepast, zoals bv de ZV16 van ABB, https://www.bespaarbazaar.nl/wp-content/uploads/2017/05/montageinstructie_zv16.pdf,
maar er zijn ook nog andere merken.
Nu de vraag: kan in plaats van een wasmachine dan de auto worden aangesloten op dit systeem?
Dus aparte groep via aparte kabel, daarop PV verdeler, waarop aangesloten zonnepanelen en elektrische auto.
Dit lijkt mij een mooie combinatie als straks in 2020 de salderingsregeling wordt aangepast. Dan kan ik rechtstreeks mijn zonne-energie naar de auto sturen!
Beste Menno,
Dat is heel goed mogelijk.
Met vriendelijke groet,
Abel
Beste Abel, let op je eenheden. Vermogen wordt uitgedrukt in kW, niet kWh – dat is accucapaciteit (dat heb je wel juist).
Beste Sebastiaan,
Dat is inderdaad niet juist, bedankt. Ik zal dit corrigeren.
Met vriendelijke groet,
Abel
Wat kost ongeveer een laadpaal plaatsen in mijn tuin en aansluiten in de meterkast. Kan ik hier ook eventueel subsidie voor aanvragen?
Beste Frank
De kosten voor een laadstation bij jou thuis zijn onder andere afhankelijk van jouw wensen en behoefeten en de mogelijkheden. Wil je bijvoorbeeld het laadstation aan de gevel gemonteerd hebben of op een paal in de tuin? Ben je een leaserijder en wil je de stroomkosten verrekenen met jouw werkgever? Hoe ziet jouw meterkast eruit en heb je voldoende capaciteit voor het laden van jouw auto? Subsidiemogelijkheden voor een laadstation zijn afhankelijk van de gemeente waarin je woont en het beleid wat jouw gemeente hiervoor hanteert. Schaf je zakelijk een laadstation aan, dan zijn er diverse belastingvoordelen mogelijk. Je kunt hierover mee lezen op in het artikel Laadpaal bij eigen bedrijfspand: de fiscale voordelen. Ik zal je separaat een aantal vragen toesturen op basis waarvan ik je gerichter kan adviseren.
Met vriendelijke groet,
Abel
Beste lezers,
Ik wil een e-golf aanschaffen lees leasen. Mijn schuur heeft natuurlijk een stroompunt. Kan de laadpaal op dezelfde kabel gemonteerd worden? Of moet er een nieuwe/eigen kabel vanuit de meterkast naar de laadpaal gelegd worden? Onze tuin is net opnieuw aangelegd en betegeld. De schuur maakt alleen gebruik van een in-lite systeem in de tuin.
Alvast dank voor de reacties
Beste Alexander
Bedankt voor je vraag. Voor het opladen van een elektrische auto is de juiste stroomvoorziening van belang. Er is immers veel stroom nodig voor het laden van je auto. Het laadstation moet daarom altijd op een aparte groep worden aangesloten, die beveiligd is met een speciale aardlekschakelaar. Combineren met andere apparatuur, zoals verlichting is dan ook sterk af te raden. Bovendien geeft die standaard voedingskabel niet de gewenste stroom om jouw e-golf optimaal te laden. Het laden duurt dan twee keer langer dan mogelijk is. Je laadt dan 20 kilometer in een uur in plaats van 40 kilometer. Als je slechts korte afstanden rijdt, kan bij langzaam laden jouw e-Golf voldoende geladen zijn om je bestemming te bereiken.
Nog een tip: Veel leaserijders kiezen ervoor om het laadstation niet mee te leasen met de auto, maar om zelf een laadstation aan te schaffen. Wij bieden echter de mogelijkheid om een laadstation via jouw werkgever bij ons te leasen. Jij regelt de stroomvoorziening, betaalt een vast bedrag per maand voor het gebruik van het laadstation en wij regelen alles rondom het laadstation voor je: wij configureren het laadstation en stellen verrekening van stroomkosten met je werkgever in en we zorgen voor een optimale werking van het laadstation. Het enige wat jij nog hoeft te doen is de laadkabel te koppelen om je auto op te laden. Op https://abelenco.nl/laadpaal/laadpaal-leasen/ vind je meer informatie hierover. Een laadstation kopen kan natuurlijk ook, maar dan moet je deze zelf inregelen en beheren.
Onze gespecialiseerde installateurs komen graag bij je langs voor een advies op maat. Op https://abelenco.nl/installateurs/ vind je eenvoudig een installateur bij je in de buurt.
Met vriendelijke groet,
Abel
Beste Abel.
Bedankt voor je reactie en tips.
Moet de kabel in de grond of mag deze ook netjes langs de muur om het graafwerk in de net nieuw betegelde tuin te ontzien?
Mvg Alexander
Beste Alexander,
Zolang de kabel volgens voorschrift bevestigd en uitgevoerd wordt kan deze ook over de muur lopen.
Met vriendelijke groet,
Abel
Op de kolom naast mijn parkeerplaats in de parkeergarage zit een stopcontact. Kan ik hierop een laadpunt laten aansluiten?
Vriendelijke groeten,
Gijs
Beste Gijs
Het laden van een elektrische auto via een stopcontact is sterk af te raden. De auto vraagt namelijk een langdurige maximale belasting van het stopcontact en daar is het stopcontact niet voor gemaakt. Deze “overbelasting” leidt uiteindelijk tot oververhitting met kans op kortsluiting. Er zijn voldoende situaties bekend van gesmolten stopcontacten. Het laden van een auto via een laadstation is niet alleen veiliger, maar gaat ook nog eens veel sneller. Tot wel 8x zo snel. Bovendien kan een laadstation ook rekening houden met gebruik van andere apparaten in jouw woning zodat er voldoende stroom beschikbaar is om je auto op te laden. Heb je een laadstation met een vaste kabel, dan hoef je slechts de stekker in de auto te steken en het laden wordt gestart. Zo eenvoudig is het.
Onze installateurs helpen je graag verder met de keuze van een passend laadstation voor thuis. Er is altijd wel een installateur bij jou in de buurt.
Met vriendelijke groet,
Abel
Beste Abel,
Dank je voor het antwoord. Misschien heb ik de vraag niet duidelijk gesteld.
Een laadstation moet ook ergens op aangesloten zijn. Kan een laadstation op een stopcontact aansluiten of moet een laadstation op een aparte groep aangesloten worden.
Ben absoluut niet van plan direct via het stopcontact te gaan laden.
Wil alleen een laadstation installeren.(laten)
Met vriendelijke groet,
Gijs
Beste Gijs
Bedankt voor de aanvulling op je eerdere vraag. Het laadstation dient altijd op een aparte groep aangesloten te worden. Deze groep wordt uitgerust met een aardlekautomaat geschikt voor gebruik met elektrische voertuigen. Het benodigde vermogen is afhankelijk van wat de auto vraagt. Als je minder vermogen beschikbaar hebt dan de auto vraagt, dan zal de auto langzamer opladen. Je kunt in dat geval je netstroomvoorziening ook aan laten passen. Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht in rekening worden gebracht. Voor de keuze van het laadstation is het dus belangrijk te weten wat voor auto je wilt opladen en wat je netstroomaansluiting is. Als je dit met een installateur bespreekt, kan deze het juiste laadstation adviseren.
Heb je hiermee voldoende antwoord op je vraag?
Met vriendelijke groet,
Abel
Je kan de auto ook laden via 230 met de adapter ok dat neemt van leeg naar vol veel meer tijd in beslag maar dat kan voor de enkele keer thuis laden toch een uitstekende oplossing zijn er komen steeds meer lopenbare laadpalen en snelladers waar je dan de resterende tijd wel met meer spanning kan laden.
Beste Willem
Een gewoon stopcontact thuis is niet bedoeld om continu te belasten door er veel stroom door te laten lopen, zoals bij het laden van een elektrische auto. Hoe vaak het ook ‘goed’ gaat, de kans blijft aanwezig dat kortsluiting ontstaat. Er zijn gevallen bekend waarbij tijdens het laden van een elektrische auto het gewone stopcontact gesmolten is. Veilig opladen thuis doe je dan ook door een oplaadpunt te laten installeren door een erkend installateur. Met een eenvoudig laadpunt wordt de auto bovendien al 60% sneller opgeladen dan via een gewoon stopcontact. Met de steeds groter wordende accu’s neemt ook de behoefte toe om sneller te kunnen laden. Kies daarom altijd een laadpunt wat past bij de laadcapaciteit waar de auto om vraagt. Hoe sneller je kunt laden, hoe meer kilometers je elektrisch kunt rijden en hoe goedkoper je rijdt. En vergeet niet: laden bij een snellaadpunt kost al snel 3x zo veel als thuis laden.
Met vriendelijke groet,
Abel
Hallo,
kan er vanuit de meterkast ook via de kruipruimte een kabel door een installateur worden aangelegd om de laadpaal bij mijn garage uit te laten komen? Ik wil geen kabels door mijn huis hebben.
groet,
Nico
Beste Nico
Een kabel door de kruipruimte leggen is in principe goed mogelijk. Normaal gesproken moet er dan wel een muurdoorvoer gemaakt worden om in de garage uit te komen.
Ik adviseer je om een afspraak te maken met een van onze gespecialiseerde installateurs voor een inspectie bij jou thuis om te bekijken wat de beste manier is om de kabel (via de kruipruimte) en het laadstation in de garage te kunnen plaatsen. Ga naar onze installateurspagina en selecteer een installateur bij jou in de buurt.
De installateur kan dan meteen kijken of je de juiste netstroomaansluiting hebt om het gewenste laadstation voor jouw auto te kunnen gebruiken, of hiervoor eventueel je groepenkast moet worden aangepast. Misschien wil je stroom verrekenen met je werkgever. Kortom, onze installateur kijkt samen met jou welk laadstation het beste bij jou en je auto past.
Met vriendelijke groet,
Abel
Ik heb een inpandige garage in onze woning. Is het mogelijk/veilig om daar ‘s nachts onze auto aan te sluiten voor het opladen, of moet dit in de buitenlucht gebeuren???? E.e.a. voor het bepalen waar we de laadpaal moeten plaatsen.
Beste Peter
Met een laadpaal kan je overal veilig je auto opladen. Het maakt niet uit of de laadpaal buiten aan de muur hangt, op de oprit staat of binnen in de garage aan de muur hangt. Houd er wel rekening mee dat je de paal niet insluit en dat er voldoende ruimte om de paal heen is zodat de paal gemakkelijk kan worden bevestigd.
Met vriendelijke groet,
Abel
Mijn prive parkeerplaats staat om de hoek, om een laadpaal met mijn meterkast te verbinden, dan moet er een kabel eerst langs de woning van mijn buurman. Natuurlijk staat de buurman hier niet op te wachten. Is er een mogelijkheid om alsnog een laadpaal op mijn terrein aan te sluiten?
Beste Ozgur
Onze woonwijken zijn helaas nog niet ingericht op aanwezigheid van elektrische voertuigen. Dan zit er soms dus niets anders op dan creatief te zijn in het bedenken van een oplossing. Ik heb niet voldoende informatie om je een 100% passende oplossing te bieden maar hoop je met onderstaand advies een stuk op weg te helpen.
In jouw geval kan het zijn dat de kabel ook nog (gedeeltelijk) onder gemeentegrond door moet om bij jouw auto uit te komen. Omdat de gemeente verantwoordelijk is voor de openbare ruimte, zal je aan de gemeente toestemming moeten vragen voor de aanleg. Ga in dat geval het gesprek aan met de verkeersambtenaar van je gemeente om bespreken of zij een passende oplossing kunnen bieden.
Wanneer in jouw situatie de stroomkabel (of de laadkabel) niet door openbare ruimte gaat, dan zou ik het gesprek met je buurman nog eens aangaan. Wellicht kan je met hem afspreken, dat hij ook gebruik kan maken van de laadpaal als hij een elektrische auto heeft of van plan is aan te gaan schaffen. Je kan hem dan via zijn laadpas toegang geven tot jouw laadstation. De stroom die hij afneemt kan je dan aan hem in rekening brengen.
Ik hoop dat ik je hiermee voldoende op weg heb geholpen en dat je snel over een laadpaal thuis kunt beschikken.
Als je advies wilt over de aanschaf van de meest geschikte laadpaal voor jouw auto en waar je nog meer op moet letten bij de aanschaf ervan, dan hoor ik het graag.
Met vriendelijke groet,
Abel
Hallo,
Ik wil een laadpunt in mijn tuin (hoek koopwoning) plaatsten zodat ik optimaal gebruik kan maken van de voordelen van elektrisch rijden. Ik heb een bedrijf aan huis zodat ik de energierekening zakelijk kan verrekenen. Mijn 100% elektrische auto kan op 5 plaatsten naast mijn huis op openbare parkeerplaatsen geparkeerd worden met de kont van de auto tegen de heg aan. De kabel hangt dan ca. 50 cm boven de gemeentelijke grond. Ik heb een aanvraag gedaan bij de gemeente Aalsmeer, maar die keurt dit niet goed. Echter staan er in de wijk waar wij wonen meerdere van dit soort oplossingen, waarbij in sommige gevallen de kabel zelfs enkele meters over de stoep ligt met een soort kabeldrempel er over.
Naar mijn idee meet de gemeente met 2 maten. Hoe zit dit nu? Wat mag nu wel en wat niet? Ben ik strafbaar als ik toch op deze manier ga laden? En wat zouden de gevolgen met het oog op sancties of boetes kunnen zijn als ik het wel doe?
met vriendelijke groet,
Marco
Beste Marco
Goed om te lezen dat je elektrisch rijdt en thuis je auto wilt opladen. Het is jammer dat je tegen belemmeringen aanloopt om ook echt duurzaam bezig te zijn. Elektrisch rijden en laden is op dit moment nog niet voldoende ingeburgerd in onze wet-en regelgeving om hier optimaal van te kunnen profiteren.
In situaties dat je wel eigen grond maar geen eigen parkeerplaats hebt, dien je altijd toestemming van de gemeente te krijgen op “op straat” je auto op te laden. De gemeente is namelijk verantwoordelijk voor de veiligheid in de openbare ruimte. Wanneer je dus een voorwerp (in dit geval je laadkabel) onder, op of in de openbare ruimte plaatst en er rondom de laadkabel schade aan omgeving of personen ontstaat, dan is de gemeente hiervoor aansprakelijk.
Dat andere bewoners in jouw wijk andere creatieve oplossingen hebben bedacht, wil niet zeggen de gemeente dit accepteert. Deze bewoners handelen feitelijk in strijd met de gemeentelijke verordeningen. de vraag is hoelang dit gedoogd wordt.
Wat ik je adviseer is om met de gemeente in gesprek te gaan. Bespreek bijvoorbeeld de mogelijkheid voor een zogeheten verlengd private aansluiting.
Een verkeersambtenaar kan dan samen met jou bepalen wat de beste oplossing is voor jouw situatie.
Als je hierbij hulp nodig hebt, laat het me dan weten, dan kan ik kijken wat ik voor je kan betekenen.
Met vriendelijke groet,
Abel
mijn hoofdzekering betreft op dit moment 1×25 ampere
ik heb een verdeling van 3 groepen van 16 amp + aardlek, 4 groepen van 16 amp+ aardlek, en één 16 amp groep voor levering zonnepanelen (12 panelen x 250w = 3000w max)
ik krijg binnenkort een nissan leaf EV die in principe kan laden met 1 fase 28 ampere (±6600w).
ik kan mijn hoofdzekering 1 fase 25 ampere gratis laten verhogen naar 1 fase 35 ampere.
is het dan vervolgens mogelijk om de laadpaal af te zekeren op 28 ampere zodat ik maximaal gebruik kan maken van de laadcapaciteit van de nissan leaf?
Beste Dave
Het is mogelijk om een laadpaal 1 fase 32 ampère (7,4kW) te gebruiken voor jouw Nissan Leaf bij een hoofdzekering van 1×35 ampère. De auto zal nooit meer dan het maximaal laadvermogen van 28 ampère bij 6,6kW vragen. Echter, als je je auto laadt, dan zal deze wel de volle 28 ampère gebruiken. De vraag is dan of de 7 ampère die over blijft van de beschikbare 35 ampère, genoeg over is voor de rest van je huishouden, zeker op de piekmomenten waarbij het verbruik hoog is. Je zou een spanningsmeter kunnen plaatsen om een periode je verbruik te meten. Dat geeft je inzicht in je huidige verbruik. Maar als je nieuwe apparatuur aansluit, dan verandert je situatie weer. Er is dus een grote mate van onzekerheid over het vrij beschikbare ampèrage. Als je de laadpaal verder gaat “knijpen”, tot bijvoorbeeld 20 ampère, dan praat je over smart charging en hiervoor is een speciaal abonnement nodig, wat weer extra kosten met zich meebrengt. Bovendien wordt de laadtijd langer.
Mijn advies is dan ook om een 1 fase 16A laadpaal aan te schaffen.
Voor een uitgebreid advies of een offerte voor dit type laadpalen verwijs ik je graag naar een van onze laadpaalspecialisten. Klik hier voor een specialist bij jou in de buurt.
Met vriendelijke groet,
Abel
Beste,
Is het mogelijk om een laadpaal aan de straatkant te zetten (geen eigen terrein) die aangesloten is op mijn eigen energievoorziening? Dit is volgens mij een stukje goedkoper in gebruik dan een gemiddelde ‘gemeente laadpaal’. Ik wil hem ter beschikking stellen voor gastgebruik, mits dit wel vergoed wordt.
Alvast bedankt!
Beste Jeroen
Het is mogelijk om een eigen laadpaal aan de straatkant op openbaar terrein te plaatsen. Het gaat hierbij om een zogeheten verlengd private aansluiting. Deze zal je bij de gemeente van je woonplaats moeten aanvragen. Gemeenten hanteren nogal eens een wisselend beleid, ondanks dat de wet hierover duidelijk is. Het probleem voor veel gemeenten is dat je in de meeste gevallen een openbare parkeerplaats claimt als je daar je eigen laadpaal plaatst. Dat maakt het soms lastig de benodigde vergunning te verkrijgen. Je kunt daarom het beste een afspraak maken met een van onze installateurs in jouw regio. Zij kunnen je niet alleen helpen met de keuze van de laadpaal die het beste aansluit bij jouw wensen en behoeften, maar ook met de aanvraag voor de verlengd private aansluiting.
Met vriendelijke groet,
Abel
Wij zijn een CPO project ( gezamenlijk wonen) en willen graag een of twee opladers op ons eigen terrein. De electriciteitsvoorziening kan lopen via onze algemene ruimte (VVE), hoe kunnen we de betaling laten lopen naar individuele gebruikers ?
Groet
Hans Steeman Nijmegen
Beste Hans
Je kunt in dit geval het beste een laadpaal aanschaffen die je met een laadpas activeert. Deze “online” laadpaal is dan uitgerust met een RFID card reader en communicatiemodule. Als je vervolgens een bijbehorend back-office abonnement afsluit voor het beheer van de laadpaal, dan kan je een stroomtarief instellen en individuele gebruikers toewijzen om de stroomkosten (automatisch) aan hen doorbelasten. Wanneer mensen van buiten de CPO gebruik maken van de laadpaal, dan wordt ook deze stroom automatisch verrekend tegen het ingestelde tarief.
Met vriendelijke groet,
Abel
Ik vraag me af of een laadpaal echt nodig is. Stel dat je vanaf een extra (evt dubbele) groep in de meterkast een kabel aanlegt die buiten een CEE stekker heeft waarop je de auto aansluit. De laadstroom kan toch door de auto geregeld worden of zit er in een laadpaal nog slimme techniek waar je niet zonder kan?
Beste Jasper
Houd er rekening mee, dat je voor het laden van je auto meer stroom verbruikt dan een gemiddeld huishouden in een hele dag. Het opladen van je auto via een laadpaal is dan ook de meest veilige, snelle en efficiënte manier om je auto op te laden. De techniek in de laadpaal zorgt ervoor, dat je tot wel 8x sneller kunt laden dan via een gewoon stopcontact. Bij het gebruik van een laadpaal voorkom je oververhitting (en kans op kortsluiting) van je stekker of wandcontactdoos. Deze zijn in de meeste gevallen niet berekend op een dergelijke hoeveelheid vermogen. De laadpaal communiceert daarnaast ook met je auto en zorgt er onder andere voor, dat het laadvermogen van je auto en het beschikbare vermogen thuis of op het werk efficiënt gebruikt wordt, zodat je auto snel en veilig wordt geladen.
Met vriendelijke groet,
Abel
Je kunt eigenlijk niet zonder. Als je je auto wil laden vanuit een CEE stopcontact heb je een mobiele lader nodig (Tesla levert die bijvoorbeeld standaard mee, de “Tesla Mobile Charger”). Dat is feitelijk een laadpaal zonder paal.
Een argument voor een vaste laadpaal is de veiligheid. Een CEE stopcontact kent geen beveiliging. Er staat op de CEE aansluiting altijd stroom, ook als iemand over de kabel struikelt of de stekker niet goed in het stopcontact zit. Met name het laatste is brandgevaarlijk. als de contacten niet goed verbinden worden ze warm/heet.
In de laadkabel van de laadpaal naar de auto zit een extra ader die dient als beveiliging. De pin van die beveiligingsader is korter dan de stroomvoerende pinnen. Als de stekker er niet goed in zit en de controlepin de verbinding verliest schakelt de laadpaal de stroom uit, voordat de stekker er helemaal uit valt.
Bij een CEE stekker zal dit niet het geval zijn, die blijft onder spanning. Als je een auto laad met 3-fasen 32 ampere (22 kW), en je trekt onder het laden de CEE stekker eruit dan zorgt dat voor vonken (zie je ook wel eens als je je stofzuiger uit het stopcontact trekt terwjil hij aan staat). Dat vonken veroorzaakt beschadigingen op de pennen in de stekker, waardoor die steeds minder goed contact krijgt en daardoor steeds warmer wordt. Uiteindelijk zal het tot hitte of erger: brand leiden.
Het continue onder spanning staan van CEE stekkers geeft nog een ander veiligheidsprobleem: De interesse door kinderen. Je wil niet dat kinderen met iets in je CEE stekker die van buiten bereikbaar is gaan spelen. Nogmaals, die stekker staat altijd onder spanning.
Hallo. In een nieuwbouw huis wil ik alvast een loze leiding laten leggen van de meterkast naar het toekomstige oplaadpunt bij de voordeur. Is een standaard loze leiding daarvoor geschikt? Of is een leiding met grotere diameter nodig.
Beste René
Goed idee om een loze leiding aan te laten leggen voor een toekomstig oplaadpunt. De benodigde stroomkabel is afhankelijk van het vermogen van het oplaadpunt wat nodig is om je toekomstige auto op te kunnen laden. Dat vermogen is weer afhankelijk van de accu van de auto die je aan gaat schaffen. De zwaarste aansluiting voor een laadstation is op dit moment 22kW, waarvoor een 3 fase 32 ampère kabel nodig is. Als je deze door je leiding kunt trekken, dan is deze helemaal klaar voor je toekomstige laadpaal. Als je dit zo aan je installateur doorgeeft, dan weet hij welke maat leiding hij moet leggen.
Met vriendelijke groet,
Abel
Ik heb een eigen parkeerplaats bij ons appartementencomplex. Is het mogelijk om een oplaadpaal aan te sluiten op het openbare net (met pasje) of moet dit via je eigen meter (meer graafwerk).
Beste Piet
Een eigen laadpaal aansluiten op het openbare net is niet mogelijk. De gemeente is de enige die laadpalen op het openbare net mag laten aansluiten. Het is in veel gevallen mogelijk om een openbare laadpaal aanvragen bij je gemeente. Dit betekent dan wel dat de laadpaal eigendom is van de gemeente en door iedereen met een elektrische auto gebruikt mag worden. Als de parkeerplaats jouw eigendom is, dan is dat denk ik niet wenselijk. Voor je het weet staan er andere auto’s op jouw parkeerplaats hun auto op te laden. Dan zou je beter een laadpaal aansluiten op je eigen meterkast. Als je wilt weten wat de mogelijkheden zijn, kijk dan op de onze site voor een Bespaarinstallateur bij je in de buurt. Deze kan samen met jou de mogelijkheden op jouw locatie bekijken en je adviseren wat de beste oplossing is. Hij kan dan meteen een inschatting maken van de kosten voor de aanschaf en aanleg van een eigen oplaadpunt.
Met vriendelijke groet,
Abel
Ik kan op eigen grond een laadpaal plaatsen echter niet dan de kabel 1meter over het gemeente trotoir.
Mag dit?
Beste Frits
Het trottoir is een openbare ruimte, waarvan de Gemeente eigenaar is. Je mag daarom niet zomaar een voorziening op, onder of over deze openbare ruimte voor je laadpaal aanbrengen. Hiervoor moet je dus toestemming aan de Gemeente vragen. Ik adviseer je dan ook om contact op te nemen met een van onze Bespaarinstallateurs voor een schouwing bij je thuis. De installateur komt dan bekijken wat de mogelijkheden zijn voor de plaatsing van een laadpaal. Met dit plan kan je dan naar de Gemeente voor het aanvragen van toestemming indien de kabel toch door gemeentegrond zal moeten worden getrokken.
Met vriendelijke groet,
Abel
Ik wil absoluut geen maandelijkse kosten. Kan dat?
Wil best meer betalen voor installatie en apparaat.
Beste Huib
Maandelijkse kosten zijn meestal van toepassing wanneer bij de aanschaf van een laadpaal ook een abonnement wordt afgesloten. Met dit abonnement staat je laadpaal online in verbinding met een back-office systeem voor inzicht, beheer en support, waarbij bijvoorbeeld laadtransacties en stroomverbruik worden bijgehouden en automatische verrekening van de laadkosten met bijvoorbeeld je werkgever mogelijk zijn.
Indien je dit niet wenst en de laadpaal uitsluitend voor eigen gebruik gaat aanschaffen, dan kan je een laadpaal aanschaffen zonder zo’n abonnement.
Nadeel is echter dat je niet van alle diensten gebruik kunt maken die een online verbinding van de laadpaal vereisen. Denk hierbij aan functies als smart charging of load balancing. Dit is het optimaliseren en afstemmen van stroom- en laadverbruik van je auto en andere apparaten in je huis of kantooromgeving.
Met vriendelijke groet,
Abel
Ik heb een garage met krachtstroom (25A). Kan ik deze gebruiken om de auto van mijn dochter op te laden?
Beste Jan,
Het is prima mogelijk om deze aansluiting te gebruiken voor aansluiten van een laadpaal. Deze zijn er met verschillende aansluitwaardes. Wil je een toekomstgerichte laadpaal dan kies je het beste voor een 3-fase variant, aangezien toekomstige modellen omwille van snelle laadtijd en grotere accucapaciteit dit nodig hebben.
Mvg,
Abel
Beste Abel,
Ik wil graag electrisch gaan rijden. Ik heb geen eigen parkeerplek, maar huur een plek van een particulier in een garage waar ook al verschillende laadpalen zijn geinstalleerd (niet op mijn plek). Denk je dat het realistisch is (zowel juridisch haalbaar en qua doorbelasting van stroomkosten) om met goedkeuring van de verhuurder een paal te laten installeren op deze parkeerplek.
Groet, CP
Beste Cas,
Dat zou zeker mogelijk moeten zijn. De eigenaar heeft de mogelijkheid om op de laadpaal een eigen tarief in te stellen. Dit tarief kan de kosten van de afgenomen energie afdekken en wordt automatisch uitgekeerd na gebruik. Omtrent het plaatsen van de laadpaal en het eigendom zul je duidelijke afspraken moeten maken met de verhuurder. Aangezien er al meerdere laadpalen zijn is hier al eens eerder over gesproken. Let wel op dat de elektra-aansluiting over voldoende capaciteit beschikt om meerdere laadpalen te voeden.
Mvg,
Abel
Op het moment dat ik een elektrische auto koop, wil ik de laadpaal in mijn garagebox van 5,5 x 2,8m, die ongeveer 50m bij mijn woning vandaan ligt. Is dat een mogelijkheid?
Wat zijn de kosten van het thuis laden aan die laadpaal? Lopen die via hetzelfde ‘abonnement’ dat je al hebt bij je eigen energieleverancier, of moet je voor een laadpaal een apart abonnement afsluiten? Heb je dan ook te maken met aparte vastrechtkosten? Ik weet dat als ik nu een elektra aansluiting in mijn garagebox wil, ik aparte vastrechtkosten moet gaan betalen. Hierdoor is het veel te duur.
Beste,
Een privé paal zal vaak toch een pasjes methode hebben. Als deze op een publieke plaats hangt is dat ook aan te bevelen. ALs je deze privé wilt plaatsen zal er ook een elektriciteitsaansluiting moeten zijn. Als je deze niet hebt kan je een voorziening bij de gemeente aanvragen, maar die zullen niet geneigd zijn deze in een garagebox aan te leggen.
Met vriendelijke groet,
Abel
Hallo, ik begrijp niet zo goed waarom er wordt gesteld dat een laadpunt zonder kabel afdoende is omdat er een laadkabel bij de auto zit.
Maar het grote voordeel van een vaste kabel aan je laadpunt is toch juist dat je dan niet elke keer je achterbak open hoeft te maken, je laadkabel uit je tas hoeft te plukken en ’s morgens de boel weer op te ruimen? Met een vaste laadkabel kom je thuis, je parkeert je auto vlakbij je laadpunt en steekt de kabel in je auto. ’s Morgens hoef je de kabel alleen maar uit de auto te halen. Scheelt koude, natte en vieze handen en zowel ’s morgens als ’s avonds tijd.
Zijn er ook nadelen van een vaste kabel?
Beste Manon,
De voordelen die je noemt zijn zeker van toepassing als het laadstation gebruikt wordt door een vaste gebruiker of meerdere gebruikers met hetzelfde type stekker. Er zijn namelijk 2 varianten (type 1 en type 2). Daarnaast zou het een nadeel kunnen zijn dat de vaste kabel niet lang genoeg is. Al zal dat in de praktijk minder vaak voorkomen.
Met vriendelijke groet,
Abel