Ben je van plan om binnenkort een nieuwe elektrische auto te kopen? Naar verwachting kun je vanaf 1 juli 2020 ook als particulier subsidie krijgen, ongeacht of je een nieuwe of gebruikte elektrische auto aanschaft. Denk daarbij aan bedragen tot vierduizend euro subsidie voor een nieuwe en tweeduizend euro voor een gebruikte auto. De regeling geldt ook voor particulieren die een elektrische auto privé willen leasen.

Hoe ziet de nieuwe regeling eruit?

De subsidieregeling geldt van 2020 tot en met 2024 (5 jaar). Je kunt een subsidieaanvraag doen indien je een nieuwe of gebruikte elektrische auto aanschaft met een (oorspronkelijke) cataloguswaarde tussen de €12.000 en €45.000 en een minimale actieradius van 120 km. Op een nieuwe elektrische auto geldt een subsidie van €4000. Dit bedrag wordt per jaar afgebouwd naar €2.550 in 2025. De subsidie voor gebruikte auto’s is beschikbaar in de periode 2020 tot 2024 en bedraagt €2.000. De subsidie ‘Elektrische personenauto’s particulieren’ is naar alle waarschijnlijkheid vanaf 1 juli 2020 aan te vragen via de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Wat zijn de randvoorwaarden?

Niet elke particulier komt in aanmerking voor de subsidieregeling. Er zijn een aantal strenge randvoorwaarden:

  • De auto moet enkele jaren, in Nederland, bij dezelfde eigenaar zijn. Hoeveel jaar dit is, moet nog definitief worden.
  • Private lease auto’s komen ook voor de regeling in aanmerking. Let wel: beëindig je het leasecontract binnen vier jaar, dan stopt de subsidie.
  • Koop je binnen drie jaar een nieuwe auto? Dan wordt je verzocht om een deel van de subsidie terug te betalen.
  • Om misbruik te voorkomen, kun je als particulier slechts één keer via een erkend bedrijf subsidie aanvragen.
  • De subsidie geldt niet voor (plug-in) hybride auto’s. Oftewel auto’s die zowel op elektriciteit als brandstoffen rijden.

Elektrisch rijden begint bij Abel&co!
Meer weten over de laadmogelijkheden in jouw situatie?

Toekomstplannen

De subsidieregeling komt voort uit het klimaatakkoord en moet middenklassers enthousiasmeren afstand te doen van diesel en benzine auto’s. Met de focus op de langere termijn wenst de Nederlandse overheid hiermee milieuwinst te realiseren. De aanschafprijs van een elektrische auto’s zal naar verwachting met de jaren dalen. Dit resulteert in een teruglopend subsidiebedrag, al blijft het subsidiebedrag voor tweedehands auto’s gelijk aan €2000. Voorlopig is Nederland het enige Europese land dat subsidie uitkeert aan particulieren bij het kopen of leasen van een elektrische auto.

De komende vijf jaar is er 250 miljoen euro uitgetrokken voor de subsidieregeling. Daarnaast wordt er hard gewerkt om elektrisch rijden nóg makkelijker en toegankelijker te maken. Zo investeert de overheid in de uitbreiding van het elektriciteitsnet en worden er door heel het land extra openbare laadpalen geplaatst.

Subsidie laadpaal elektrische auto

Wil je een eigen laadpaal? Er is geen landelijke subsidie voor mensen die thuis een laadpaal willen. Er zijn wel enkele gemeenten die subsidie geven voor een laadpaal thuis. Soms stelt de gemeente als voorwaarde dat ook anderen de laadpaal kunnen gebruiken (hij moet dan openbaar toegankelijk zijn). Informeer bij jouw gemeente wat er mogelijk is.

Regelingen voor zakelijke laadpalen

Ben je ondernemer en benieuwd naar de regelingen voor zakelijke laadpalen? Lees hier meer over fiscale voordelen.

Meer over dit onderwerp

Reacties

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *