Vehicle-to-Everything (V2X) is een term die je vast al eens voorbij hebt zien komen. Maar wat is het eigenlijk en welke vormen zijn er? V2X is een verzamelnaam voor de technologie waarbij een elektrische auto via de laadkabel stroom teruglevert aan het elektriciteitsnet, een woning, een gebouw of ander apparaat. Onder deze verzamelnamen vallen de technologieën V2G, V2V en V2L. De begrippen hebben allen betrekking op het laden van de elektrische auto. We vertellen er in dit artikel graag meer over.
Verschillende partijen kunnen profiteren van de V2X-technologie. Ben je bijvoorbeeld eigenaar van een elektrische auto en heb je zonnepanelen? Dan kun je hiermee nóg efficiënter gebruik maken van eigen opgewekte stroom, door de stroom in de auto op te slaan en later te gebruiken. Ook voor netbeheerders zijn aangesloten elektrische auto’s interessant. Indien er zich op locatie een tekort of overschot aan elektriciteit voordoet, kunnen aangesloten auto’s snel bijspringen.
Vehicle-to-grid (V2G)
Vehicle-to-grid-is een elektrisch netwerk dat energieproducenten, consumenten en netcomponenten zoals transformatoren met elkaar verbindt door middel van informatie- en communicatietechnologie. Dankzij de smart grid technologie is de elektrische auto niet alleen in staat om energie van het elektriciteitsnet af te nemen, maar ook om energie uit de autobatterij terug te leveren. De auto fungeert dus automatisch als een externe batterij, die – met de enorme toename van onder andere zonnepanelen, windmolens, elektrische auto’s en warmtepompen – zomaar eens belangrijk kan worden in het toekomstige energiesysteem.
Vehicle-to-Vehicle (V2V)
Vehicle-to-Vehicle (V2V) stelt elektrische auto’s in staat om onderling op een flexibele en snelle manier energie uit te wisselen zonder de ondersteuning van laadstations. Een auto kan stroom leveren aan andere elektrisch voertuigen, bijvoorbeeld in geval van nood. Wanneer de lading van de eigen accu een minimum van 20% bereikt, wordt de V2V-functie automatisch uitgeschakeld.
Vehicle-to-Load (V2L)
Vehicle-to-Load (V2L) werkt in de basis hetzelfde als V2G, maar gaat een stap verder. Bij V2L wordt de opgeslagen energie niet gebruikt voor stabilisatie van het energienet, maar als powerbank voor het opladen en gebruiken van andere elektrische apparaten. Denk daarbij aan een elektrische fiets, scooter, koelbox en laptop. De auto’s die beschikken over de V2L-techniek hebben speciale poorten, die zich bijvoorbeeld bevinden onder de achterbank of aan de buitenzijde van de auto. Je hoeft je laadkabel enkel aan te sluiten en de auto fungeert als oplader voor het andere apparaat.
Op dit moment worden V2X en de onderliggende technologieën nog niet veel toegepast. Je hebt hier namelijk een speciale laadpaal voor nodig, je elektrische auto moet deze functionaliteit ondersteunen én het elektriciteitsnetwerk moet het aankunnen. Een voorbeeld van een auto die V2V en V2L ondersteunt is de Kia EV6. Klik hier voor meer info over de auto. Het begin van de technologie is gezet, maar het zal nog even duren voordat het overal toepasbaar is.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!