Wil jij een laadpaal kopen? Dan ben je waarschijnlijk (binnenkort) de trotse eigenaar van een elektrische auto. Mooi dat je zo’n verstandige keuze hebt gemaakt; wie elektrisch gaat rijden wil doorgaans niet anders meer. Wie écht voordelig wil rijden, zal ook een laadpaal kopen. Wij geven op deze pagina tips en adviezen, op basis van de meest gestelde vragen.

Laadpaal kopen: wandmodel of laadpaal?

Een laadpaal of wandmodel wordt aangesloten op een aparte groep in de meterkast. Een installateur zal een extra groep aanleggen wanneer dat nodig is. Zo weet je zeker dat je meterkast het vermogen aankan. Zelfs wanneer je alle andere elektrische apparaten in huis aan hebt staan. Een laadpaal of wandmodel laadt bovendien op hoger vermogen. De accu van je elektrische auto is daardoor vele malen sneller weer vol.

Meer informatie over het kopen van een laadpaal en advies aanvragen voor jouw situatie?

Of je een laadpunt op een paal of aan de wand neemt, hangt af van de plek waarop je kunt parkeren. Heb je een eigen oprit, of kun je de auto pal langs de zijkant parkeren? Dan is een wandmodel een handige keuze. Staat je auto wat verder van de deur af, dan is een laadpaal de enige optie.

Kies vooral ook voor een slim laadpunt; dit zijn laadpalen of wandmodellen die de stroomafname apart bijhouden. Zo kun je de kosten declareren bij je werkgever of als aftrekpost  gebruiken bij de fiscus. Het overzicht kun je doorgaans online downloaden.

Ook kun je met een intelligente laadpaal of wandmodel je auto makkelijker opladen met zelf opgewekte duurzame energie. Je kunt het laadpunt zelfs zo instellen, dat jouw auto alleen geladen wordt met stroom van de zonnepanelen. Lees meer informatie over als je een laadpaal thuis aanschaft.

Tip van Abel: je elektrische auto opladen via een regulier stopcontact is niet aan te raden, mits je gebruik maakt van de mobiele opladers van NRGkick. Een mobiele lader van NRGkick maakt ieder stroompunt toegankelijk voor je elektrische auto, met een laadvermogen tot 22kW.

Laadpaal kopen: wie verzorgt de installatie?

Er zijn talloze aanbieders van laadpalen voor elektrische auto’s. Zelfs bedrijven die geen oorsprong hebben in installatietechniek zijn in deze markt gesprongen. Met een erkende installateur loop je in ieder geval geen risico’s: de aansluiting op je meterkast en de bekabeling van de laadpaal zal deskundig en met garantie gebeuren.

Om een offerte voor de aanschaf en installatie van de laadpaal te kunnen maken, heeft de installateur bepaalde informatie nodig. Je kunt zelf voorbereidend werk doen voor een vlotte afhandeling. Maak bijvoorbeeld foto’s en een situatieschets, met een duidelijke omschrijving van de locatie (openbaar terrein, flat, appartement, kantoorlocatie, gedeelde parkeergarage).
Zorg dat je antwoord hebt op de volgende vragen, wanneer je een aanvraag voor een laadpaal doet bij een installateur:

Praktisch

  • Welk model auto heb je?
  • Wil je meer auto’s tegelijkertijd kunnen opladen?
  • Hoe snel moet de auto opgeladen kunnen worden?
  • Wil je een wandmodel of een paalmodel?
  • Heb je een laadkabel nodig?
  • Wil je de laadkosten kunnen doorbelasten aan je werkgever?
  • Wil je er een officieel verkeersbord bij?

Technisch

  • Wat is de afstand tussen je meterkast en de parkeerplek?
  • Is een aparte groep met aardlekschakelaar aanwezig?
  • Hoeveel muren moeten worden doorboord?
  • Hoeveel meter kabel moet er worden ingegraven?

Laadpaal kopen: zakelijk

  • Wil je het laadpunt in een door jou bepaalde RAL-kleur laten spuiten?
  • Wil je dat derden jouw laadpunt gebruiken (waarbij je kosten in rekening brengt)? Wat kost de installatie van een laadpaal?

Wat de kosten voor installatie zijn hangt van veel factoren af. Zo is de afstand van meterkast tot parkeerplaats van invloed op de prijs: met name als de kabel ondergronds verwerkt moet worden, lopen de kosten op. Uiteraard verschillen de kosten ook per installatiebedrijf. Bedenk echter goed dat een laadpaal lange tijd mee moet gaan: vertrouw daarom op een installateur met een goede naam en heldere servicevoorwaarden.

Laadpaal kopen: is er subsidie mogelijk?

Wanneer je een laadpaal wilt aanschaffen, bestaat er de kans dat je subsidie kunt krijgen. De fiscale ondersteuning van de overheid geldt doorgaans zowel op de laadpaal als de installatie. Ook op lokaal niveau zijn er gemeenten of regio’s die laadpalen subsidiëren. De regelingen veranderen voortdurend.

Slim besparen begint bij jouw Abel&co installateur

Meer weten? Zoek een installateur bij jou in de buurt. Vraag een gratis laadpaaladvies aan en ontdek de mogelijkheden voor een laadpaal thuis of bij je bedrijfspand.

Reacties

10 antwoorden
  1. Hein Vader
    Hein Vader zegt:

    Wij zijn een VvE met 7 leden. Wij zoeken een oplaadmogelijkheid, waarvan elk lid bij toerbeurt gebruik kan maken.
    De algemene meter is uitgevoerd in 1-fase, en zal dus naar 3 fases moeten worden omgebouwd. Afstand van de beoogde plaats van de laadpaal naar de meterkast bedraagt ca 50 meter, over eigen terrein. Wat raad u aan?

    Beantwoorden
    • Abel
      Abel zegt:

      Beste Hein,

      Voor VVE’s is het goed om te zoeken naar een structurele en toekomstbestendige oplossing qua laadvoorziening. De ontwikkelingen rondom elektrisch rijden gaan erg snel. De verwachting is dan ook dat je al snel meerdere auto’s zult moeten gaan laden bij een VVE. Bij toerbeurt is voor nu dan een eerste oplossing, maar al snel zal het nodig zijn om op te schalen. Daarbij is het van belang om over voldoende aansluitcapaciteit te beschikken. Daarbij is een 3 fase aansluiting zeker aan te raden. Gelet op de afstand van 50 meter zouden we aanraden om alvast bekabeling uit te leggen op meerdere laadstations (en met voldoende kabeldiameter) zodat wanneer er laadstations bijgeplaatst moeten worden je de kabel niet meer hoeft aan te leggen. Tot slot: kies voor een slim laadstation met verrekening van de laadkosten met de VVE en mogelijkheid tot energiemanagement.

      Beantwoorden
  2. Peter de Swart
    Peter de Swart zegt:

    Geachte,
    Ik zit nog wel met een vraag. Ik parkeer in een garage waarbij ik stroomvoorziening beschikbaar op mijn eigen elektriciteitsnet. Echter wil ik niet dat andere gebruikers van de garage hier misbruik van kunnen maken. Is er een slot; code of dergelijke aanwezig op de laadpaal om dit te verhinderen?
    Hoogachtend,
    Peter

    Beantwoorden
    • Abel
      Abel zegt:

      Beste Peter

      Er zijn laadpalen, die starten met de laadsessie zodra je de laadkabel aangesloten hebt. Andere laadpalen starten pas met laden nadat er een autorisatie voor de gebruiker heeft plaatsgevonden, meestal gaat dit met een laadpas.
      Een laadpaal die met een laadpas wordt aangestuurd wordt gebruikt bij (semi)openbare laadpunten. Mensen met een lease-auto kiezen voor deze laadpaal bij hen thuis, om de kosten van laadstroom bij thuisladen te kunnen verrekenen met de werkgever. Sommige laadpalen laten zich met een app aansturen. Zeker als je een elektrische auto van de zaak hebt, dan adviseer ik je een laadpaal die met een laadpas geactiveerd moet worden. Welke laadpaal je precies nodig hebt is onder andere afhankelijk van het laadvermogen van je auto. Voor thuis laden is een laadpaal die voorzien is van een vaste kabel een praktische oplossing. Op Abel&co vind je onze laadpaalspecialisten bij jou in de buurt die je graag verder helpen met het vinden van de gewenste laadpaal en de installatie ervan.

      Met vriendelijke groet,
      Abel

      Beantwoorden
  3. Jeroen van Dijk
    Jeroen van Dijk zegt:

    Kan een zelf aan te schaffen laadpaal op gemeentegrond worden geplaatst? Ik wil aan de voorzijde van ons huis laden, onze garage staat aan de achterkant van het huis. Als de paal op eigen grond komt te staan, zal de laadkabel over het trottoir liggen. Dit lijkt mij met name voor ouderen en minder validen niet erg prettig. Of zijn er andere oplossing voor een dergelijke situatie?

    Beantwoorden
    • Abel zegt:

      Beste Jeroen,

      De geschetste situatie klinkt inderdaad verre van ideaal. Een laadvoorziening op openbaar terrein is in veel gemeenten al mogelijk (al dan niet via een marktpartij). Realiseer je wel dat het laadpunt openbaar is en daarmee voor iedereen beschikbaar. Dus wanneer je voor een volledig elektrische auto kiest is het beter om een voorziening op eigen terrein te plaatsen.

      Met vriendelijke groet,
      Abel&co

      Beantwoorden
  4. Bespaarinstallateur zegt:

    In antwoord op Ton.
    Beste Ton,

    U zou een laadpaal niet zelf moeten aansluiten, dat is echt geen doe-het-zelf klus. Schakel een erkend installateur in! Er zijn diverse bepalingen in de NEN1010 die u moet kennen en handhaven voor een veilige installatie.

    Met vriendelijke groet,
    Jeroen

    Beantwoorden
  5. F. Rondel
    F. Rondel zegt:

    Wij hebben een eigen laadpaal en zonnepanelen op het dak.
    Vooralsnog kan niet worden opgeladen als de zonnepanelen in werking zijn.
    Het bedrijf dat de paal heeft geplaatst zoekt naar een oplossing maar voorlopig kan er alleen worden opgeladen als de zonnepanelen uitgeschakeld zijn of ‘snachts als er geen zonneenergie wordt opgewekt.
    Is dit een bekend probleem en zijn er al oplossingen?
    b.v.d. F. Rondel – Leidschendam

    Beantwoorden
    • Bespaarinstallateur zegt:

      Beste Meneer Rondel,

      Een dergelijk probleem is bij ons niet bekend. De laadpaal zit namelijk op een aparte groep in de meterkast. En het is moeilijk inschatten waar dan wel het probleem zit. Het is aan te raden om advies in te winnen bij een lokale (elektra) installateur. Deze kan de situatie ter plekke beoordelen.

      Met vriendelijke groet,
      Jeroen

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *