Elektrisch rijden wordt volgens de overheid ‘het nieuwe normaal’. Toch is het aantal oplaadpunten op parkeerterreinen of in parkeergarages van woon- en utiliteitsgebouwen gering. Om dit te stimuleren is er vanaf 10 maart 2020 een nieuwe maatregel van kracht gegaan: bij nieuwbouw of ingrijpende renovaties is het aanleggen van laadinfrastructuur verplicht. Lees er in dit artikel meer over.

Recent is er een aanpassing in het Bouwbesluit doorgevoerd. Dit verplicht eigenaren van panden tot het aanleggen van oplaadpunten voor elektrische motorvoertuigen. De maatregel heeft betrekking op nieuwbouw en gebouwen waarbij na 10 maart 2020 een ingrijpende renovatie van start is gegaan of nog zal beginnen.

Wat zijn de nieuwe regels?

  • Het aanleggen van laadpunten is verplicht bij woon- en utiliteitsgebouwen met meer dan 10 parkeerplekken. Het geldt voor parkeerplekken in het gebouw of buiten op hetzelfde perceel. Parkeervakken buiten het bouwwerkperceel tellen niet mee.
  • Bij een nieuw of ingrijpend gerenoveerd wooncomplex met meer dan 10 parkeervakken moet elk parkeervak voorzien zijn van een leidinginfrastructuur (loze leidingen). Daadwerkelijke plaatsing is dus nog niet verplicht.
  • Bij een nieuw of ingrijpend gerenoveerd utiliteitsgebouw moet minimaal één laadpunt zijn geïnstalleerd. En voor een op de vijf parkeervakken moet een leidinginfrastructuur (loze leidingen) worden aangelegd.
  • Voorwaarde is wel dat de renovatie (mede) betrekking heeft op de parkeergelegenheid of elektrische infrastructuur. De verplichting geldt niet als de kosten voor het aanleggen van de laadinfrastructuur meer dan 7% van de totale renovatie bedragen.
  • De nieuwe verplichting geldt alleen voor oplaadpunten van elektrische motorvoertuigen, dus niet van e-bikes, speed-pedelecs of gehandicaptenvoertuigen.
  • De eigenaar van de laadpunten hoeft deze niet beschikbaar te stellen voor derden. Het heeft echter wel voordelen. Zo kan de eigenaar de aanlegkosten ruim terugverdienen door laadkosten te rekenen aan bezoekers.

Abel&co adviseert, installeert, beheert én monitort jouw laadstation. We verzorgen niet alleen het laadstation dat past bij jouw situatie, maar ook het verrekenen van je laadkosten en het instellen van laadprofielen.

Wat zijn toekomstige plannen?

Vanaf 2025 moeten bestaande utiliteitsgebouwen met meer dan 20 parkeervakken (binnen of buiten) zijn voorzien van tenminste één laadpunt. Voor bestaande wooncomplexen is dit (nog) niet verplicht. Daarnaast bepaal je als eigenaar zelf het totaal aantal laadpunten dat je realiseert.

Tip: Kies voor ‘slimme’ laadpalen van Abel&co

Slimme laadstations met de zogeheten ‘Load Balancing’-functionaliteit kunnen tegen relatief beperkte kosten een netverzwaring – en daarmee een hoge energierekening – voorkomen. Indien het totaal beschikbare vermogen ontoereikend is, zorgt een service zoals Load Balancing ervoor dat het beschikbare vermogen op een efficiënte manier wordt verdeeld over de actieve laadpunten. Wil je advies over slimme laadfaciliteiten passend bij jouw situatie of meer informatie over de nieuwe regeling? De e-mobility specialisten van Abel&co staan klaar om je te helpen.

Reacties

4 antwoorden
  1. Haaki
    Haaki zegt:

    Ik heb in juni 2020 belangstelling getoont voor een nieuwbouw project waar ik in oktober 2020 voor getekend heb bij de notaris. In februari 2021 zijn ze begonnen met de bouw en in februari 2022 is het opgeleverd, echter zonder laadpaal voorziening. Dit kon je voor de start van de bouw als extra optie kiezen (loze leiding met draad voor 1500 eu). Bouwbedrijf geeft aan dat ze hier niet verplicht tot waren maar als ik dit zo lees denk ik toch anders, wie heeft er gelijk?

    Beantwoorden
    • Abel zegt:

      Beste,

      Dus ik kan aannemen dat de meerwerkoptie is gekozen? Me dunkt dat ze die dan ook moeten leveren.
      Maar ik ben geen advocaat. Win advies in bij een juridisch loket.

      Met vriendelijke groet,
      Abel

      Beantwoorden
  2. S. N.
    S. N. zegt:

    Heb een voortuin en mijn auto staat op de openbare weg. Ik wil in mijn voortuin een laadpaal plaatsen en via een kabel over de openbare stoep mijn auto opladen. Wil desnoods graag op mijn kosten een speciale goottegel laten maken in die stoep. Hoe regel ik dat?

    Beantwoorden
    • Abel
      Abel zegt:

      Ik zou adviseren om even met je gemeente te overleggen omtrent het plaatsen van de speciale goottegel. Het verschilt per gemeente of ze dit toestaan of niet. Wellicht faciliteren ze het zelfs. Een kabel over de stoep is gevaarlijk en kan voor letsel van voetgangers zorgen.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *