Inpluggen en opladen, zonder extra handelingen via een laadpas of laadapp. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Toch is het dankzij de norm ISO 15118 mogelijk in de nabije toekomst. Het protocol realiseert een snelle en directe authenticatie van elektrische auto’s. We vertellen er in dit artikel meer over.

Wat is ISO 15118?

ISO 15118 is de communicatiestandaard achter Plug en Charge, dat communicatie tussen je elektrische auto en de laadpaal mogelijk maakt. Het slimme laadmechanisme in ISO 15118 stemt onder andere de capaciteit van het elektriciteitsnet perfect af met jouw elektrische auto en de overige auto’s aan de laadstations van bijvoorbeeld een laadplein. Het maakt tevens de integratie van je elektrische auto in het toekomstige smart grid (ook bekend als bi-directioneel laden, vehicle-to-grid en vehicle-to-x) mogelijk.

Vehicle-to-grid (V2G)

Vehicle-to-grid-is een elektrisch netwerk dat energieproducenten, consumenten en netcomponenten zoals transformatoren met elkaar verbindt door middel van informatie- en communicatietechnologie. Dankzij de smart grid technologie is de elektrische auto niet alleen in staat om energie van het elektriciteitsnet af te nemen, maar ook om energie uit de autobatterij terug te leveren. De auto fungeert dus automatisch als een externe batterij, die – met de enorme toename van onder andere zonnepanelen, windmolens, elektrische auto’s en warmtepompen – zomaar eens belangrijk kan worden in het toekomstige energiesysteem.

Op dit moment wordt V2G nog nauwelijks toegepast. Je hebt hier namelijk een speciale laadpaal voor nodig en je elektrische auto moet deze functionaliteit ondersteunen. Plug en Charge (Pnc) is het eerste stap in de ontwikkeling van ISO 15118. Zodra de norm is gezet en de markt er klaar voor is, zal de V2G-functionaliteit volgen. Slechts een klein aantal elektrische auto’s is er momenteel klaar voor, zoals de Renault Zoë, Honda-E, Nissan Leaf en Mitsubishi Outlander PHEV.

Vehicle-to-Anything (V2X) is een verbreding van de technologie van V2G. De belangrijkste verschillen tussen V2G en V2X zijn toegankelijkheid en efficiëntie. Bij V2G wordt stroom teruggeleverd aan het energienet (‘grid’); bij V2X kunnen ook woningen, kantoorgebouwen of andere energievragers aangesloten worden op de autobatterij.

Wat zijn de voordelen van de ISO 15118-norm?

  • Plug in en start direct je laadsessie
    Je laadsessie start automatisch na het inpluggen van de laadkabel. Extra handelingen zijn niet meer nodig, zoals het inchecken via een laadpas of mobiele applicatie. Dit resulteert in een laagdrempelige laadervaring bij zowel AC- als DC-laadsessies.
  • Slim en efficiënt
    Dankzij laadprofielen met laadrestricties en vertrektijden worden jouw elektrische auto en overige aangesloten auto’s slimmer en efficiënter geladen. Stel: jij werkt van 9:00 tot 17:00 uur op kantoor en je collega is werkzaam in de buitendienst. De laadpaal weet dat deze de stroom voor jouw auto verspreid over de dag kan inzetten. Daarentegen moet de auto van je collega sneller zijn opgeladen, omdat hij veel onderweg is.
  • Veilig laden
    Met verschillende mechanismen wordt de communicatie tussen je elektrische auto en de laadpaal beveiligd. Dit maakt een veilige uitwisseling van tarieven, meetgegevens en persoonlijke gegevens mogelijk.
  • Inzicht in batterijstatus
    De laadstatus (SOC) meet de hoeveelheid energie die in de batterij van je auto beschikbaar is, uitgedrukt als een percentage. Deze data was nog niet eerder inzichtelijk.

Slimme laadpalen maken middels software en een bijbehorend abonnement via een GSM-module of het internet contact met een digitaal beheersysteem.

Wat gebeurt er met mijn laadpas?

Je kunt zelf bepalen met welke laadaanbieder (eMSP) je laadt. De gegevens die voorheen op je laadpas stonden, worden via een eenmalige programmering in de elektrische auto ingeladen. Via de laadkabel worden deze gegevens naar het laadstation gezonden, waarna je laadsessie wordt gestart. De laadpaal communiceert tijdens het opladen de data met het laadpaalbeheersysteem van de laadpaalaanbieder (CPO). De laadpas gebruik je in de toekomst enkel in noodgevallen, mocht er zich bijvoorbeeld een onverwachte storing voordoen.

Wanneer wordt de ISO 15118-norm gemeengoed?

De ISO 15118-norm is tussen 2013 en 2015 gedeeltelijk gepubliceerd door de International Organization for Standards (ISO). Echter zijn de meeste laadstations en elektrische auto’s er nog niet op voorbereid. Momenteel zijn alleen de Smart EQ en Porsche Taycan geschikt; Opel en Audi zijn druk bezig met de implementatie ervan. De norm zal naar verwachting over 3 à 5 jaar gemeengoed zijn.

MENNEKES laadstations: klaar voor de toekomst!

MENNEKES heeft – als een van de weinige fabrikanten – laadstations met de hardware en software die nodig zijn voor ISO 15118: de Amtron Professional+ PnC- en de Amedio PnC. De Amtron Professional+ PnC-uitvoering is speciaal ontworpen voor de veeleisende particulier en het bedrijfsleven; de Amedio PnC laadzuil voor bedrijfsleven en (semi)publiek gebruik. Het voertuig (mits geschikt voor PnC) wordt onmiddellijk herkend wanneer de laadkabel wordt aangesloten, autoriseert zichzelf en het laadproces start automatisch. De bestuurder van een elektrische auto hoeft verder niets te doen. Daarnaast zijn beide laadstations uitgerust met autorisatie via RFID of laadapp voor het laden van voertuigen zonder PnC mogelijkheid. De toekomstbestendigheid van deze laadstations gaat samen met kostenefficiëntie en zinvolle functies. Abel&co voorziet je graag van meer informatie en geeft persoonlijk advies over het meest geschikte future proof laadstation voor jouw situatie.

Meer over dit onderwerp

Reacties

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *