Overweeg je een elektrische auto, dan zul je ontdekken dat de aanschafprijs aanzienlijk hoger is dan die van een vergelijkbare auto op benzine of diesel. Ondanks dat is elektrisch rijden zo’n 40 tot 50% voordeliger. Hoeveel elektrisch rijden precies kost, verschilt sterk per merk en type auto, dus daar hebben we geen nauwkeurig antwoord op. Wel leggen we in dit artikel uit welke belangrijke factoren van invloed zijn.

Wat kost één kWh stroom?

Laadpalen zijn leverbaar in verschillende vermogens, uitgedrukt in kilowatt (kW). De standaardeenheid om het energieverbruik van een elektrische auto aan te duiden, is het aantal kilowattuur (kWh), dat doorgaans per kilometer wordt weergegeven. Afhankelijk van het gewicht van de auto en de gemiddelde snelheid, ligt het energieverbruik van een elektrische auto tussen 0,08 kWh/km en 0,30 kWh/km. De prijs voor één kWh is afhankelijk van verschillende factoren. Allereerst zijn uiteraard de stroomtarieven van de energieleverancier bepalend. Daarnaast hangt het er ook vanaf waar je gaat laden: thuis, op het werk of in het openbaar.

Kosten elektrisch rijden: thuis, op het werk of openbaar opladen

Meestal is het opladen op je werk het goedkoopst, omdat je werkgever dan doorgaans de stroomkosten betaalt. Heb je een elektrische auto van de zaak, dan vergoed je werkgever in veel gevallen ook het thuis laden. Thuis ligt het opladen gemiddeld rond de €0,23 per kWh en in het openbaar op ongeveer €0,35 per kWh. Realiseer je goed dat deze kosten verschillen per laadexploitant: die bepaalt zelf een prijs per kWh, een starttarief en een stimuleringstarief.

Heb je de mogelijkheid om thuis of op het werk te laden, dan kost het rijden op stroom dus veel minder dan op benzine of diesel. Ben je volledig afhankelijk van openbare of snelle laadpunten, dan is er met elektrisch rijden veel minder financieel voordeel te behalen.

Rekenvoorbeeld: thuis elektrisch laden kost bij de goedkoopste leveranciers gemiddeld €0,19 tot €0,23 per kWh. Het finalebedrag is afhankelijk van je netbeheerder en hoeveel kWh je afneemt. Als we van dit voorbeeld uitgaan, komt het neer op €3,80 tot €4,60 per 100 kilometer. Er zijn maar weinig brandstofauto’s waarmee je voor zo’n laag maandbedrag kunt tanken.

Tip van Abel: Kom je vaak in grote steden? Laadpalen staan hier vaak dicht bij elkaar. Vergelijk vóór vertrek de prijzen van laadexploitanten: dit kan je flink wat kosten schelen.

Onderhoud

Een elektrische auto vergt minder onderhoud dan een vergelijkbare auto op benzine of diesel. Omdat een elektrische auto geen verbrandingsmotor heeft, ontstaat er minder slijtage. Daarnaast heb je dus – in tegenstelling tot een auto op benzine of diesel – geen omkijken naar olieverversing en onderhoud aan bougies of een versnellingsbak. De onderhoudskosten van een elektrische auto zijn hierdoor naar schatting 35% lager dan die van een benzine- of dieselauto.

Slimme zet: zakelijke laadpalen met meerdere laadpunten

Voor ondernemers is het verstandig om een laadpaal te kiezen met meerdere laadpunten. Een laadpaal met meerdere laadpunten is een stuk goedkoper dan twee afzonderlijke oplaadpunten. Modellen met een Smart Charging functie bieden verschillende toptechnologieën die overbelasting van het elektriciteitsnet voorkomen. Bovendien heb je direct inzicht in de laadsessies en is de verrekening ervan zo geregeld.

Tip van Abel: Vergeet niet dat er subsidies en belastingvoordelen mogelijk zijn voor ondernemers met een laadpaal op kantoor.

Slim besparen begint bij jouw Abel&co installateur

Meer weten? Zoek een installateur bij jou in de buurt. Vraag een gratis laadpaaladvies aan en ontdek de mogelijkheden.

Meer over dit onderwerp

Reacties

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *