Een open cv-ketel heeft meestal jaarlijks onderhoud nodig, terwijl bij een gesloten ketel een interval van twee jaar vaak voldoende is. Vraag om advies bij een erkende installateur en houd jezelf vervolgens aan het voorgeschreven interval. Goed onderhoud bespaart je namelijk - letterlijk en figuurlijk - een koude douche.

Hoe vaak je cv-ketel onderhoud nodig heeft, is vooral afhankelijk van de gebruiksintensiteit en het type ketel. Dit bepaalt of het onderhoudsinterval 1 of 2 jaar is.

Tijdens het onderhoud van je cv-ketel wordt de installatie vakkundig nagekeken, schoongemaakt en indien nodig opnieuw afgesteld. Door de werking van de cv-ketel kan er zich bijvoorbeeld vuil ophopen in bepaalde onderdelen, waardoor het rendement daalt. Bovendien slijten onderdelen sneller bij een vuile cv-ketel. Indien nodig worden er onderdelen vervangen, zodat het rendement en de levensduur maximaal blijven. Daarnaast zorgt goed onderhoud voor een betrouwbare, storingvrije werking.

Wil je zeker zijn van het juiste onderhoud op het juiste moment? Neem dan een onderhoudscontract. Het zelf maken van een afspraak wordt regelmatig vergeten; als je een onderhoudscontract hebt, zal de monteur zelf contact met je opnemen. Dat hoort immers bij de serviceverplichtingen. Bovendien kun je een uitgebreider contract afsluiten, waarmee je ook bij storingen direct uit de brand (of eigenlijk de kou) wordt geholpen.

Contracten voor onderhoud en storingen cv ketel

Ieder installatiebedrijf geeft eigen benamingen aan haar contractvarianten voor cv-onderhoud. In grote lijnen zijn er drie mogelijkheden:

  • Contract voor alleen onderhoud aan de cv-ketel.
  • Contract voor onderhoud én service bij storingen, waarbij materiaal- en arbeidskosten in geval van storing niet (volledig) zijn gedekt.
  • Contract voor onderhoud en service, waarbij alle kosten zijn gedekt.

Het is verstandig een vergelijking te maken tussen meerdere erkende installatiebedrijven. Waar je zoal op kunt letten:

  • Hoe snel wordt een storing geholpen?
  • Heeft het bedrijf ook een avond- en weekenddienst?
  • Welke kosten zijn wel of niet gedekt?
  • Zijn er gevallen waarbij dekking is uitgesloten?

Daarnaast zijn er vragen die van belang zijn als je een onderhoudscontract afsluit. De antwoorden op deze vragen bepalen welk type contract het beste bij jouw situatie past:

  • Hoe oud is de cv-ketel?
  • Welk type cv-ketel is het?
  • Hoe snel wil je geholpen worden bij een storing aan de cv-ketel?
  • Moeten de materiaalkosten bij een reparatie gedekt zijn in het contract?
  • Moeten de arbeidskosten voor reparatie van je cv-ketel gedekt zijn?
  • Heb je behalve de cv-ketel nog meer apparaten die het installatiebedrijf moet onderhouden?
  • Woon je in een koop- of huurhuis?

Nog geen onderhoudscontract voor je cv-ketel? Bekijk de mogelijkheden.
En vraag advies aan 1 van onze installateurs.

De voordelen van een onderhoudscontract:

  1. Je hebt altijd warmte en warm water; bij een storing wordt je meestal nog dezelfde dag (of nacht) geholpen.
  2. Je betaalt geen voorrij-, materiaal- of arbeidskosten bij een eventuele reparatie (mits dit is opgenomen in het contract)
  3. De levensduur van de cv-ketel wordt fors langer dankzij regelmatig onderhoud
  4. De warmteopbrengst van je ketel blijft maximaal, terwijl het energieverbruik maximaal wordt beperkt. Dit kan tot 10% in de jaarlijkse verbruikskosten schelen.
  5. Je verlaagt de kans op koolmonoxidevergiftiging.

Reacties

11 antwoorden
  1. Angelika
    Angelika zegt:

    Goedemorgen ik wilde vragen hoe laat het nodig is om de oude kachel te vervangen door een nieuwe, omdat ik een kachel heb uit 2012 en ik weet niet of deze vervangen moet worden door een nieuwe? Groetjes Angelika

    Beantwoorden
    • Abel zegt:

      Beste Angelika,

      Elk merk moet eigenlijk wel de 10 jaar halen, maar veel toestellen gaan wat langer mee. Ik zou paas aan vervangen denken als er storingen optreden.

      Met vriendelijke groet,
      Abel

      Beantwoorden
    • Abel zegt:

      Beste Annie,

      Een ontstekingspen slijt, zeker als het ook de ionistatiepen is en meestal is dat zo. Deze zit altijd in de vlam en kan krom trekken, breken en gewoon slijten. Helaas is het per toestel verschillend hoe lang deze meegaan, het is nogal afhankelijk van de brandomstandigheden en wat geluk met het onderdeel. Na twee jaar zou ik er rekening mee houden dat zo’n pen elk moment defect kan gaan.

      Met vriendelijke groet,
      Abel

      Beantwoorden
    • Abel zegt:

      Beste Wim,

      In onze abonnementen is dit niet opgenomen, het is immers geen onderdeel van de cv-ketel. Een expansievat aan slijtage onderhevig en heeft daarmee een beperkte levensduur.

      Met vriendelijke groet,
      Abel

      Beantwoorden
    • Abel zegt:

      Beste Gerrit,

      Water bijvullen is onderhoud wat de bewoner zelf moet doen. Als u daarvoor speciaal een monteur laat komen zal dit niet onder het contract vallen. Het contract behelst alleen de cv ketel, alle zaken buiten de cv-ketel vallen niet onder het contract.

      Het verschil tussen service plus, all-in en een onderhoudscontract zit hem in de uren en materialen. Bij service plus zijn de storingsuren inbegrepen, bij all-in ook de onderdelen.

      Bij onderhoud is alleen de onderhoudsbeurt inbegrepen, materialen worden doorberekend, evenals eventuele storingsuren.

      Met vriendelijke groet,
      Abel&co

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *