Snel en veilig elektrische auto’s opladen in de werkplaats van een garagebedrijf? Dat kan via laadstations aan de muur of op een zuil, maar ook via mobiele opladers. In dit artikel leggen we de opties onder de loep en ontdek je welke voordelen je met een mobiele variant kunt behalen.

Vaste laadstations

Naast accuservice kan een garagebedrijf als extra service laadfaciliteiten aanbieden. Dit kan met verschillende laadstations aan de muur of op een laadzuil, die je op een vaste plek in de werkplaats of buiten op het parkeerterrein monteert. Er zijn zowel AC- als DC-laders. Een gewone laadpaal levert wisselstroom, dus daarmee kun je AC-laden. De mobiele DC-lader laadt tot zes keer zo snel als een normale lader en omzeilt de langzame 1 fase omvormer aan boord van veel elektrische auto’s. Het enige dat nodig is om op te laden, is een 32A CEE stopcontact.

Een laadpunt hoeft helemaal niet groot te zijn, dus er is altijd wel een geschikte plek te vinden. Omdat duurzame mobiliteit steeds geavanceerder wordt, raden wij voor het opladen van meerdere elektrische auto’s een slimme laadpaal aan. Slimme laadpalen maken contact met een uitgebreid digitaal beheersysteem. Door online in te loggen, heb je op elk moment inzicht in de status van de laadpalen en je laadgegevens, zoals het kWh-verbruik en de energiekosten.

Tip van Abel: Slim investeren en liever geen laadpaal kopen?
Dan kun je ook kiezen voor het zakelijk leasen van een laadpaal.

Mobiele laders

Wil je niet aan een vaste plek verbonden zijn én extra snel laden, dan kun je kiezen voor een mobiele snellader van EVTEC. De move&charge ondersteunt DC-snellaadstandaarden
CHAdeMO, evenals CCS, en is eventueel ook uit te rusten met een AC type 2 modus 3
stopcontact, met bijpassende laadkabels als optionele extra. De move & charge is perfect geschikt voor gebruik in de auto-industrie detailhandel (showrooms, reparatiewerkplaatsen, bergingsdiensten), in EV-vloten, autoverhuurbedrijven, en overal waar een mobiel en flexibele oplossing met minimale installatiekosten de sleutel naar succes is.

Beschik je over meerdere stopcontacten, dan kan je de lader gemakkelijk verplaatsen en op meerdere plaatsen gebruiken om auto’s te laden. Het oplaadvermogen van 20kW DC laadt elektrische auto’s snel en stabiel op, zonder gevaar op lokale piekvraag. Het kan de laadtijd van auto’s met 11kW (bij een CEE16A stopcontact of twee auto’s tegelijkertijd) of 22kW laadsnelheid flink verkorten vergeleken met laadstations die op 1-fase laden.

In de nieuwe generatie mobiele opladers van NRGkick zit de ‘wallbox’ verwerkt in de laadkabel. Een mobiele lader van NRGkick maakt ieder stroompunt in en rondom het garagebedrijf toegankelijk met een laadkabel van 5 of 7,5 meter. In iedere werkplaats zijn er altijd wel een of meerdere CEE32A, CEE16A en zelfs Schuko stopcontacten te vinden om de laadkabel te kunnen gebruiken. De laadsnelheid is naast de omvormer van de auto dan slechts afhankelijk van het type stopcontact dat op dat moment gebruikt wordt. NRGkick biedt tot 3-fase 400V krachtstroom aansluitmogelijkheid. De mobiele oplader beperkt de laadstroom tot het toegestane maximum van de adapter en het bijbehorende stopcontact. Het is dus onmogelijk om onbedoeld een te hoge laadstroom in te stellen, waardoor andere apparaten in de garage niet kunnen functioneren.

Openbaar laadpunt

Je kunt ervoor kiezen om de vaste laadpaal buiten op het parkeerterrein openbaar te maken, zodat elektrische rijders in de buurt bij je bedrijf tegen betaling kunnen laden. Om te kunnen laden bij jouw bedrijf is een laadpas nodig. Het is dus niet zo dat iedereen zomaar zijn elektrische auto met jouw laadpaal kan opladen. Bij ‘slimme’ laadpalen stel je toegangsrestricties in en worden stroomkosten van bezoekers indien gewenst automatisch verrekend. De betalingen worden maandelijks direct aan het bedrijf overgemaakt. Je hebt dus geen omkijken naar het beheer en de verrekening van alle laadtransacties én je bedrijf is toegankelijk voor (meerdere) elektrische bestuurders. Via een beheersysteem krijg je bij veel laadstations inzicht in onder andere de laadkosten en CO2-besparingen per laadsessie. Bovendien kun je laadsessies zelfs met een app op afstand starten en stoppen.

Meer over dit onderwerp

Reacties

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *