Hoe lang duurt het voordat de accu van mijn elektrische auto volledig opgeladen is? De laadtijd is het sterkst afhankelijk van het laadvermogen en de accucapaciteit. We leggen je graag uit wat deze begrippen betekenen en hoe je hiermee de laadtijd van je elektrische auto berekent.
De laadtijd van een elektrische auto is afhankelijk van verschillende factoren. Onder andere het type elektrische auto en het laadsysteem zijn van belang. Maar let vooral op het laadvermogen en de accucapaciteit.
Laadvermogen
Het laadvermogen in kilowatt (kW) wordt bepaald door de auto zelf. Ondanks dat veel mensen de laadpalen vaak als opladers zien, zit de daadwerkelijke oplader in de auto verwerkt. Uit de laadpalen komt namelijk wisselstroom (AC), die de elektrische auto zelf omzet naar gelijkstroom (DC). Dit zorgt ervoor dat de accu zo efficiënt mogelijk oplaadt. Op dit type stroom worden elektrische auto’s langzaam en regulier geladen. Gelijkstroom (DC) aansluitingen worden bij snelladen gebruikt. Deze zijn nog schaars in Nederland, omdat de wisselstroom uit het net omgezet moet worden naar gelijkstroom.
Laadvermogen berekenen
Om de laadtijd van een elektrische auto te berekenen, moet je weten wat het laadvermogen is waarmee de auto kan worden opgeladen. Dit kunnen we met een simpele formule uitrekenen: P (Watt) = U (Volt) x I (Ampère).
De meeste thuissituaties hebben een 1-fase aansluiting met een stroomsterkte van 16A en spanning van 230 Volt. Door deze twee variabelen met elkaar te vermenigvuldigen, kom je uit op een laadvermogen van maximaal 3.7 kW wat beschikbaar is om de auto op te laden.
3-fasen aansluiting
Elke meterkast beschikt over een 1-fase aansluiting. Dit is de meest simpele laadoplossing: er komt via één kabel (fase) 230 volt binnen en het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Tegenwoordig hebben de meeste huishoudens een 1-fase 35 ampère aansluiting. Dit betekent een maximaal beschikbaar vermogen van 7.4 kW voor het laden. Het feitelijke beschikbare vrije vermogen is afhankelijk van het totale vermogen van alle andere apparaten in huis. Het is mogelijk om bij je netbeheerder een 3-fase aansluiting aan te vragen. Met een 3-fase aansluiting ontstaat er tussen de fasen een hogere spanning en kun je dus sneller laden. Op een 3-fase aansluiting past een 3-fase laadstation van 3 x 230 Volt en deze heeft standaard 16A vermogen. Het maximale laadvermogen is daarmee 11 kW. Bij nieuwbouw wordt in veel gevallen meteen een aansluiting van 3 x 25 Ampère geïnstalleerd waarmee ook het maximale beschikbare vermogen op 11 kW uitkomt.
Beschik je niet over een 3-fase aansluiting, dan kan je netbeheerder in de meeste gevallen deze verhoging voor de elektriciteitsmeter realiseren. Voor de verhoging betaal je een eenmalige bijdrage aan de netbeheerder. Soms wordt ook je periodieke bijdrage aan de energieleverancier verhoogd.
Tip van Abel: Bij de bedrijven die laadfaciliteiten aanbieden, is meestal al krachtstroom (400V) aanwezig dus hier kun je sneller laden wanneer de auto het toelaat.
Accucapaciteit
Ook de accucapaciteit is een belangrijke factor voor de laadtijd van een elektrische auto. De accu bepaalt hoe ver je met de elektrische auto kunt rijden totdat de stroom volledig verbruikt is. De accucapaciteit verschilt per elektrische auto. De volledig elektrische auto’s hebben uitsluitend een elektromotor. Om een acceptabele actieradius te krijgen, is een groot accupakket nodig. Plug-in hybride auto’s hebben zowel een elektromotor als een verbrandingsmotor. Is de stroom op, dan rijd je op de verbrandingsmotor verder. De hybride auto heeft daardoor een minder grote accucapaciteit.
Bruikbare accucapaciteit
Over de capaciteit van de elektrische auto ontstaat vaak veel onduidelijkheid. Doorgaans wordt de totale accucapaciteit gegeven, terwijl een accu bepaalde eigenschappen heeft waardoor die niet volledig geladen en ontladen kan worden. Om te voorkomen dat een accu defect raakt, bestaat de totale accu vaak voor 5 tot 30% uit een buffer. Vooral de kleinere accu’s hebben een relatief grote buffer nodig. De buffer beschermt de accu en draagt bij aan een maximale levensduur.
Wat is de laadtijd van mijn elektrische auto?
Om de laadtijd uit te rekenen, delen we de accucapaciteit van de auto door het laadvermogen van de auto. Laten we als voorbeeld de volledig elektrische auto Nissan Leaf nemen. Deze elektrische auto heeft een accucapaciteit van 40 kWh. Hiervan is naar schatting 38 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Opladen gaat via een 1-fase aansluiting en het laadvermogen is 3.7 kW AC. Om de laadtijd te berekenen deel je dus de accucapaciteit door het laadvermogen van de auto. In het voorbeeld is dit 38 kWh gedeeld door 3.7 kW. Als de accu helemaal leeg is, duurt het laden van de Nissan Leaf dus ongeveer 10 uur.
Slim besparen begint bij jouw Abel&co installateur
Meer weten? Zoek een installateur bij jou in de buurt. Vraag een gratis laadpaaladvies aan en ontdek de mogelijkheden voor jouw elektrische auto.
Onder het kopje : “3-fasen aansluiting” staat de volgende zin :
Beschik je niet over een 3-fasen aansluiting, dan kan je netbeheerder in de meeste gevallen deze verhoging voor de elektriciteitsmeter realiseren.
Wat bedoelen jullie met : deze verhoging voor de elektriciteitsmeter ? ?
Beste Ruud,
Dat lijkt niet helemaal te kloppen. Bedoelt wordt dat de netbeheerder deze aanpassing kan verzorgen. En dan gaat het om een aanpassing naar 3 fasen, en eventueel een vergroting van de afzekering. Tekst is aangepast, bedankt voor de tip!
Met vriendelijke groet,
Abel
Mijn auto laad normaal overdag ±35kwh, als ik in de avonduren laad, dan komt hij nooit boven de ±24kwh uit, is het misschien zo dat hij bij het insteken van de stekker de laadtijd berekend, en wanneer de stroomsterkte afneemt door de grote vraag, hij dus minder laad, dan uitschakelt wanneer de tijd die hij heeft berekend bij het insteken van de stekker stopt, en dat daarom hij niet vol laad, tenslotte fluctueert de stroomsterkte s’vonds omdat zonnepanelen geen stroom meer leveren!
Beste Henk,
Het laadvermogen van een laadstation wordt weergegeven in kilowatt. De auto geeft aan het laadstation aan hoeveel vermogen er geleverd mag worden. Het kan echter zo zijn dat het station zoveel vermogen niet kan leveren. Bijvoorbeeld als er andere grote energieverbruikers aan staan in de woning. Voor dit soort situaties hebben laadstationfabrikanten load-balancing bedacht: het laadstation kijkt hoeveel vermogen er over is en levert dit aan de auto.
Als je een laadstation hebt met deze functie dan kan het zijn dat het er in de avonduren minder vermogen beschikbaar is. De piek qua gebruik ligt bij de meeste gezinnen namelijk vroeg in de avond.
mvg,
Abel