Algemene voorwaarden
E-mobility
ALGEMENE VOORWAARDEN Abel&co
Deze algemene voorwaarden worden gehanteerd door Abel Service B.V., mede handelend onder de naam Abel&co, een besloten vennootschap naar Nederlands recht statutair gevestigd te Tilburg en kantoorhoudende te Tilburg (5046 AT) aan de Goirkekanaaldijk 38, geregistreerd in het handelsregister bij de Kamer van Koophandel onder nummer 18052596.
Artikel 1 – Definities
1.1 Met het oog op deze algemene Voorwaarden hebben de met een hoofdletter geschreven begrippen de betekenis die daar in lid 2 aan toegeschreven wordt (begrippen aanvullend met een hoofdletter aangeduid worden in deze Algemene Voorwaarden gedefinieerd).
1.2 Ten behoeve van deze algemene voorwaarden gelden onderstaande definities:
Abonnement: door Abel&co aangeboden Diensten voor toegang tot functionaliteiten van het Abel&co beheersysteem BackOffice, danwel voor toegang tot het Netwerk van Laadpunten middels de Abel&co Laadpas of Keyfob;
Algemene Voorwaarden: deze algemene voorwaarden inclusief eventuele bijlagen;
BackOffice: het beheersysteem waarop de Klant kan inloggen met behulp van zijn inloggegevens
Apparatuur: Alle door of namens Abel&co of haar Leverancier(s) aan Klant ter beschikking te stellen of gestelde Laadstation(s), Connector(en), en andere apparatuur, componenten, materialen en daarbij behorende documentatie;
Bedenktijd: de termijn waarbinnen de Consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;
Connector: een aansluiting die is compatibel zijn met AC laadstations voor zover die aansluiting de standaard Mennekes Type 2 contactdoos en Mode 3 controller hebben;
Consument: de Klant, zijnde een natuurlijke persoon niet handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf;
Diensten: wordt begrepen de diensten die worden uitgevoerd door Abel&co, waaronder – maar niet beperkt tot – de Abonnementen, EV-interoperabiliteit en de Technische Diensten;
Digitale inhoud: gegevens die in digitale vorm geproduceerd en geleverd worden;
Duurovereenkomst: een overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van Producten, Diensten en/of digitale inhoud gedurende een bepaalde periode;
Duurzame gegevensdrager: elk hulpmiddel – waaronder ook begrepen e-mail – dat de Consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging of gebruik gedurende een periode die is afgestemd op het doel waarvoor de informatie is bestemd, en die ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt;
Eindgebruiker: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die gebruik maakt van Abel&co Producten, Diensten of Abel&co Netwerk.
Elektrisch Voertuig: een wegvoertuig dat volledig of gedeeltelijk wordt aangedreven door een elektromotor welke gebruikt maakt van elektriciteit die op enigerlei wijze wordt opgeslagen en welke oplaadbaar is door gebruik van een Abel&co Laadstation;
Abel&co: de besloten vennootschap naar Nederlands recht GASNed B.V.;
EV-interoperabiliteit: is een Dienst van Abel&co die verschillende laadpaalproviders in staat stellen met elkaar te communiceren en data uit te wisselen. Met interoperabiliteit kunnen Eindgebruikers gebruik maken van Laadstations/Laadpunten van verschillende operators in het binnen- en buitenland.
Abel&co Netwerk: Verzameling van Laadstations waar Abel&co Laadpunt-operator is
Gastgebruik: Situatie waarbij een Eindgebruiker een Laadpunt van een Laadpunt-aanbieder gebruikt, waarbij de gebruikte Laadpas/Keyfob niet van de Laadpunt-aanbieder zelf is.
Herroepingsrecht: de mogelijkheid van de Consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand, zoals opgenomen in het hoofdstuk Herroepingsrecht Overeenkomst op Afstand aan het einde van de Algemene Voorwaarden;
Klant: elke rechtspersoon of natuurlijke persoon die tot Abel&co in een contractuele relatie staat uit hoofde van een met Abel&co gesloten Overeenkomst, een Overeenkomst aangaan. Een Klant is tevens Eindgebruiker als hij zelf gebruik maakt van de Producten of Diensten van Abel&co;
Keyfob: sleutelhanger van Abel&co die toegang biedt tot het gebruik van één of meer Laadstations;
Laadpas: de door Abel&co bij aanschaf van een Laadstation geleverde laadpas, alsmede een door de Klant extra aangekochte laadpas, die toegang biedt tot het gebruik van één of meer Laadstations;
Laadstation/Laadpunt: laadstations van Abel&co c.q. haar Leveranciers, zijnde een voorziening, inclusief alle daarbij behorende en achterliggende installaties, waar een elektrische voertuig kan worden opgeladen. Een laadpaal kan één of meer laadpunten bevatten. Een laadpunt is een op de laadpaal aanwezige voorziening waarmee een elektrisch voertuig van stroom kan voorzien;
Laadpunt-aanbieder: Een locatie eigenaar met Abel&co Laadpunten op eigen terrein die middels EV-interoperabiliteit toegankelijk zijn.
Laadpunt-operator: een exploitant van Laadpunten die middels EV-interoperabiliteit toegankelijk zijn.
Laadsessie: de periode waarin het Elektronisch Voertuig is aangesloten op een Laadpunt. Welke wordt gestart of gestopt middels gebruik van de Laadpas of Keyfob;
Leidingen: leidingen die nodig zijn voor het functioneren van het Laadstation;
Modelformulier voor herroeping: het in Bijlage I van deze voorwaarden opgenomen Europese modelformulier voor herroeping. Bijlage I hoeft niet ter beschikking te worden gesteld als de Consument ter zake van zijn bestelling geen herroepingsrecht heeft;
Laadpunten Netwerk: verzameling van Laadstations van alle laadpunt-operators welke toegankelijk zijn middels EV-interoperabiliteit;
Mobility Service Provider: aanbieder van Laadpassen/Keyfobs die kunnen worden gebruikt op het Abel&co Netwerk.
Offerte: iedere offerte, aanbieding en/of opgave die Abel&co uitbrengt aan Klant voor een of meer Producten en/of Diensten;
Overeenkomst: wordt begrepen de door Klant bevestigde Offerte, eventuele bijlagen bij de Offerte, in ieder geval met inbegrip van deze Algemene Voorwaarden, gesloten tussen Klant en Abel&co;
Overeenkomst op afstand: een overeenkomst die tussen Abel&co en de Consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten, digitale inhoud en/of diensten, waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend of mede gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
Partij(en)
Producten: Abel&co en/of Klant;
wordt begrepen de producten geleverd door Abel&co aan Klant, waaronder begrepen – maar niet beperkt tot – het Laadstation, Laadpas en overige accessoires;
Perceel: Elke onroerende zaak of gedeelte of samenstel daarvan waarin het Laadstation is of zal worden geplaatst;
Programmatuur: computerprogrammatuur in objectcode, van Abel&co of haar Leveranciers, alsmede bepaalde eventueel door of namens Abel&co te leveren of geleverde documentatie;
Responsetijd: het tijdsverloop dat start op het moment van de melding van een Storing door de Klant conform hetgeen is beschreven in deze Algemene Voorwaarden, en stopt op het moment dat Abel&co een eerste diagnose heeft ingesteld en Abel&co mededeelt aan de Klant wat de oplossingsrichting en hersteltijd is;
Storingen: bepaalde storingen en andere gebreken in Zaken die inhouden dat die Zaken niet voldoen aan de relevante, tussen Partijen schriftelijk overeengekomen functionele specificaties. Van dergelijke gebreken is alleen sprake indien deze kunnen worden aangetoond c.q. gereproduceerd en indien Klant die gebreken onverwijld, gedetailleerd en op in de relevante Bijlage overeengekomen communicatiewijze aan Abel&co heeft gemeld;
Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat Consument en Abel&co gelijktijdig in dezelfde ruimte hoeven te zijn samengekomen
Technische Diensten: wordt begrepen de diensten uitgevoerd door Abel&co waaronder begrepen – maar niet beperkt tot – Smart Charging, Load Balancing en Hub / Satellite configuraties. Proactieve notificaties en firmware updates;
Website: de websites van Abel&co, waaronder – maar niet beperkt tot – www.abelenco.nl, alsmede de BackOffice portal en enige andere website die op enig moment door Abel&co wordt gebruikt.
Werkdag: een kalenderdag van 09.00 uur tot 17.00 uur, behoudens weekeinden alsmede de in Nederland geldende, officieel erkende feestdagen;
Zaken: Alle de Apparatuur en Programmatuur.
Artikel 2 – Toepasselijkheid Algemene voorwaarden
2.1 Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle door Abel&co gedane Communicatie, Offertes, Overeenkomsten en alle daaruit voortvloeiende verbintenissen met een Klant.
2.2 Afwijkingen van deze Algemene Voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk door Abel&co en Klant zijn overeengekomen en gelden slechts ten aanzien van de specifieke overeenkomst waarop de afwijkingen betrekking hebben.
2.3 Indien de Klant eigen algemene voorwaarden op een overeenkomst met Abel&co van toepassing verklaart of hiernaar verwijst, dan worden die algemene voorwaarden door Abel&co niet aanvaard en uitdrukkelijk van de hand gewezen en prevaleren de Algemene Voorwaarden van Abel&co, tenzij uitdrukkelijk in een eerder stadium anders overeengekomen.
2.4 De Algemene Voorwaarden zijn de Klant vooraf medegedeeld en (digitaal) overhandigd en zijn steeds te raadplegen via de website, www.abelenco.nl/algemene voorwaarden/ en kunnen daar ook gedownload worden.
2.5 Al hetgeen in deze Algemene voorwaarden en in eventuele nadere overeenkomsten ten behoeve van Abel&co wordt bedongen, wordt tevens bedongen ten behoeve van door Abel&co, gelieerde ondernemingen, ingeschakelde tussenpersonen en andere derden, die bij de uitvoering van de Overeenkomst zijn betrokken.
2.6 Als één of meerdere van de bepalingen in deze Algemene voorwaarden vervallen, blijven de overige bepalingen van deze Algemene Voorwaarden van toepassing. Partijen zullen in dat geval overleg plegen om een vervangende bepaling overeen te komen, waarbij voor zover mogelijk van het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling wordt uitgegaan.
2.7 Abel&co is bevoegd eenzijdig deze Algemene voorwaarden te wijzigen. Wijzigingen van de Algemene voorwaarden treden in werking dertig (30) dagen na de dag waarop deze zijn bekend gemaakt, tenzij in de bekendmaking een latere datum van inwerkingtreding is vermeld. De wijzigingen gelden ook ten aanzien van bestaande Overeenkomsten. Indien een Consument een wijziging niet wenst te accepteren kan hij de bestaande Overeenkomst slechts schriftelijk ontbinden binnen bovengenoemde periode en onder de voorwaarde dat Abel&co ontvangt binnen bovengenoemde periode en de wijziging de ontbinding rechtvaardigt.
2.8 In geval van wijzigingen van deze Algemene Voorwaarden die (i) Abel&co het recht geven de bedongen prijs binnen drie maanden na het sluiten van een Overeenkomst te verhogen of (ii) Abel&co de bevoegdheid te verlenen een Dienst ter beschikking te stellen e.g. te leveren die wezenlijk van de toegezegde prestatie afwijkt, is Klant die een Consument is en die de gewijzigde en/of aanvullende voorwaarden niet aanvaardt, gerechtigd de betreffende Overeenkomst te beëindigen, dit op voorwaarde dat Klant binnen een periode van dertig (30) dagen na de bekendmaking schriftelijk aan Abel&co bericht. Dit artikel is niet van toepassing ter zake wijzingen of aanvullingen op de Algemene Voorwaarden ten gevolge van wijzigingen in relevante wet- en/of regelgeving.
Artikel 3 – Offertes en totstandkoming Overeenkomst
3.1 Alle Offertes van Abel&co zijn vrijblijvend, geschieden altijd onder voorbehoud van een positieve en goedgekeurd krediettoets en kunnen door haar steeds worden herroepen, ook indien zij een termijn voor aanvaarding bevatten. Offertes kunnen door Abel&co tevens binnen zeven (7) kalenderdagen na ontvangst van aanvaarding schriftelijk worden herroepen, in welk geval tussen partijen geen Overeenkomst tot stand is gekomen.
3.2 Offertes kunnen uitsluitend schriftelijk worden aanvaard (daaronder ook begrepen een aanvaarding langs elektronische weg). Abel&co is niettemin gerechtigd een mondelinge aanvaarding te accepteren alsof deze schriftelijk zou zijn gedaan. Op het moment dat de Klant of Abel&co een bevestiging per email ontvangt, per post en/of ander in de markt gebruikelijk (elektronisch) communicatiemiddel, dan wel Abel&co handelingen verricht waaruit blijkt dat zij de Overeenkomst erkent en/of uitvoert (‘Ingangsdatum’) en wordt de Overeenkomst aangegaan en komt een bindende overeenkomst tussen partijen tot stand. In het geval een overeenkomst wordt gesloten door de Klant, dient een statutair bevoegd persoon te tekenen. In het geval van een Consument die gehuwd is, dient de echtgenoot van de Klant mee te tekenen.
3.3 Een Overeen¬komst komt eerst tot stand wanneer en voor zover Abel&co die Overeenkomst uitdrukkelijk heeft bevestigd per post, e-mail en/of ander in de markt gebruikelijk (elektronisch) communicatiemiddel, dan wel Abel&co handelingen verricht waaruit blijkt dat zij de Overeenkomst erkent en/of uitvoert. Een Overeenkomst tussen Abel&co en Klant komt tevens tot stand op de datum dat de Klant een Abonnement activeert.
3.4 In geprinte en digitale uitingen in de ruimste zin van het woord, zoals catalogi, prijscouranten, folders, websites van derden, e-mails etc. opgenomen gegevens zijn voor Abel&co niet bindend.
3.5 De Offerte is mede gebaseerd op de door Klant verstrekte informatie. Klant garandeert dat deze informatie volledig en correct is. Abel&co kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen van foutief opgegeven of verstrekte informatie.
Artikel 4 – Ter beschikking stelling van informatie en medewerking
4.1 Klant dient er voor zorg te dragen dat alle vergunningen, gegevens, bescheiden en contacten, welke Abel&co overeenkomstig zijn oordeel nodig heeft voor het correct en tijdig uitvoeren van de verleende Dienst en/of te leveren Product, tijdig en in de door Abel&co gewenste vorm en wijze aan Abel&co ter beschikking worden gesteld.
4.2 Klant dient er voor zorg te dragen dat Abel&co onverwijld wordt geïnformeerd over feiten en omstandigheden die in verband met de correcte uitvoering van de Overeenkomst van belang kunnen zijn.
4.3 Tenzij uit de aard van de Overeenkomst anders voortvloeit is Klant verantwoordelijk voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan Abel&co ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze via of van derden afkomstig zijn.
4.4 De uit de vertraging in de uitvoering van de Overeenkomst, om welke reden dan ook, voortvloeiende extra kosten en extra honoraria, ontstaan door het niet, niet tijdig of niet behoorlijk ter beschikking stellen van de verzochte gegevens, bescheiden, faciliteiten en zijn voor rekening van Klant.
4.5 Abel&co is nimmer aansprakelijk voor (gevolg)schade van Klant of derden als gevolg van niet volledige, het niet tijdig aanleveren of het aanleveren van onjuiste informatie van de zijde van Klant.
Artikel 5 – Prijzen Producten en Diensten
5.1 Klant is de tarieven verschuldigd zoals deze nader is gespecificeerd in de door Abel&co afgegeven Offerte en is geldig gedurende de geldigheidsduur van de door Abel&co afgegeven Offerte.
5.2 Alle door Abel&co gehanteerde prijzen zijn gebaseerd op de ten tijde van het uitbrengen van de Offerte bekende prijsbepalende factoren.
5.3 Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen, luiden de prijzen in Euro’s en zijn de door Abel&co aangegeven prijzen altijd exclusief btw en exclusief installatie-, verzend-, porto-en verpakkingskosten.
5.4 Abel&co is steeds bevoegd onverwijld de prijzen aan te passen indien een wettelijke prijsbepalende factor, zoals belastingen, toeslagen en andere wettelijke heffingen, daartoe aanleiding geeft.
5.5 Abel&co heeft het recht eenzijdig schriftelijk (inclusief e-mail) de geldende prijzen en tarieven van haar Producten en Diensten te wijzigen. Indien Klant niet akkoord wenst te gaan met een prijswijziging die plaatsvindt binnen drie (3) maanden na het aangaan van de Overeenkomst heeft Klant het recht om binnen veertien (14) na de schriftelijke kennisgeving van Abel&co aan de Klant de Overeenkomst te ontbinden. Indien Abel&co een termijn van langer dan drie (maanden) aanhoudt voor het doorvoeren van een prijswijziging na het tot stand komen van de Overeenkomst, dan heeft de Klant niet het recht de Overeenkomst te ontbinden.
5.6 Abel&co heeft geen invloed op de geldende tarieven en prijzen van andere Laadpunt-operators en Laadpunt-aanbieders binnen het Laadpunten Netwerk. Artikel 5.5 is dus niet van toepassing op de Dienst EV-interoperabiliteit, artikel 3 hoofdstuk 2 van deze Algemene voorwaarden, voor zover Klant gebruikt maakt van deze Dienst en gebruik maakt van een Laadpunt van een andere Laadpunt-operator.
Artikel 6 – Facturatie en betaling Producten, Diensten en Laadsessies
6.1 De te factureren bedragen zijn conform vastgelegde afspraken in een door Abel&co en Klant gesloten Overeenkomst.
6.2 Betaling van de Producten en Diensten dient plaats te vinden op een van de volgende wijze: 1) op voorschot, 2) via automatische SEPA-incasso of 3) binnen een betalingstermijn van veertien (14) dagen vanaf de factuurdatum op de factuur. De wijze van Betaling van de Producten en Diensten wordt bepaald in de Offerte.
6.3 Abel&co verzendt facturen voor Producten, Abonnementen, eventuele af te nemen Technische Diensten en overige Diensten, per e-mail naar het door Klant opgegeven e-mailadres.
6.4 Abel&co is te allen tijde gerechtigd van Klant zekerheid (borg) te verlangen voor de juiste en tijdige nakoming van zijn betalingsverplichtingen.
6.5 Geschiedt de levering in gedeelten, dan kan ieder gedeelte door Abel&co afzonderlijk worden gefactureerd, tenzij schriftelijk anders overeengekomen is met de Klant. Ter zake van de terbeschikkingstelling van de geleverde Zaken en/of Diensten is de Klant per maand aan het bedrijf het in de overeenkomst van terbeschikkingstelling vermelde bedrag verschuldigd. Het genoemde bedrag bestaat uit de vergoedingscomponenten aflossing en kosten, service en rente. De vergoedingen zullen respectievelijk kunnen worden verhoogd met de belastingen en heffingen die Abel&co krachtens een besluit van de overheid verplicht en/of bevoegd is in rekening te brengen.
6.6 Indien de Klant niet akkoord gaat met de factuur, dient de Klant dit binnen de betalingstermijn schriftelijk te melden, onder opgave van de redenen van het bezwaar per e-mail: emobility@abelenco.nl.
6.7 Indien Klant ervoor kiest te betalen via automatische incasso, zal deze automatische incasso maandelijks plaatsvinden, tenzij Partijen schriftelijk andere afspraken hebben gemaakt. Klant garandeert dat het gefactureerde bedrag, maandelijks per automatische incasso inbaar is.
6.8 Een Consument kan een automatische incasso zonder opgave van redenen tot vijfenzestig (65) dagen na incassodatum laten storneren. Indien de Consument echter niet in overeenstemming met artikel 6.6 binnen de betaaltermijn op de factuur zijn bezwaar kenbaar heeft gemaakt tegen de factuur is hij het factuurbedrag verschuldigd.
6.9 Indien Klant, niet zijnde Consument, niet binnen de overeengekomen betalingstermijn betaalt of de automatische incasso om wat voor een reden dan ook niet kan, of niet volledig kan plaatsvinden, is Klant van rechtswege in verzuim en is deze -zonder dat een ingebrekestelling is vereist- vanaf de factuurdatum een rente van 1% per (gedeelte van een) maand verschuldigd over het nog openstaande bedrag met een minimum van € 40, – exclusief btw, onverminderd de aan Abel&co verder toekomende rechten.
6.10 Een Consument is in een situatie overeenkomstig artikel 6.8 of in het geval hij niet binnen de overeengekomen betalingstermijn betaalt of de automatische incasso om wat voor reden dan ook niet kan, of niet volledig kan plaatsvinden, pas in verzuim nadat hij is aangemaand met in acht name van een betalingstermijn van veertien (14) dagen ingaande de dag na ontvangst van de aanmaning en niet voldoet aan de aanmaning. De aanmaning wordt geacht op de tweede werkdag na verzending te zijn ontvangen, waarbij maandag niet als werkdag geldt. De Consument is de wettelijk buitengerechtelijke kosten overeenkomstig artikel 6.11 verschuldigd.
6.11 In geval van betalingsverzuim door de Klant komen alle gerechtelijke kosten, alsmede de buitengerechtelijke incassokosten, die door Abel&co worden gemaakt teneinde nakoming van de verplichting te bewerkstelligen, ten laste van Klant. De buitengerechtelijke incassokosten bedragen 15% van het openstaande factuurbedrag, met een minimum van € 40, – exclusief btw voor rekening van de Klant, onverminderd de aan Abel&co verder toekomende rechten op schadevergoeding uit hoofde van artikel 6:96 BW. Voor Consumenten geldt, dat de wettelijke incassokosten van toepassing zijn.
6.12 In geval van betalingsverzuim is Abel&co gerechtigd om de uitvoering van de Overeenkomst en alle daarmee samenhangende overeenkomsten op te schorten of deze te ontbinden, onverminderd het recht van Abel&co om daarnaast de geleden en/of te lijden schade te vorderen.
6.13 Door de Klant gedane betalingen strekken steeds ter afdoening van alle verschuldigde rente en kosten en vervolgens van opeisbare facturen die het langst open staan, zelfs al vermeldt de Klant dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
6.14 Verrekening door de Klant is niet toegestaan, tenzij Abel&co de tegenvordering en verrekening onvoorwaardelijk schriftelijk heeft erkend.
6.15 Het doen van betalingen van de Klant aan Abel&co op elektronische wijze, waaronder via het Internet en middels creditcards geschiedt voor risico van de Klant. Abel&co is niet aansprakelijk voor schade van de Klant verband houdend of het resultaat zijnde van betalingen op elektronische wijze, via het Internet of door middel van creditcards. Het verschaffen van creditcard gegevens door de Klant aan Abel&co via het Internet of anderszins is voor eigen risico van de Klant.
Artikel 7 – Uitvoering van de Overeenkomst
7.1 Alle werkzaamheden die door Abel&co worden verricht, worden uitgevoerd naar haar beste inzicht en vermogen overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap. Ten aanzien van de beoogde werkzaamheden is sprake van een inspanningsverbintenis aan de zijde van Abel&co, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is bepaald.
7.2 Abel&co bepaalt de wijze waarop de verleende Dienst wordt uitgevoerd, doch neemt daarbij de door Klant kenbaar gemaakte eisen zoveel mogelijk in acht.
7.3 Abel&co heeft het recht derden bij de uitvoering van de Overeenkomst te betrekken, indien dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de Overeenkomst. Abel&co behoudt zich het recht voor om haar rechten en verplichtingen uit enige Overeenkomst geheel of gedeeltelijk uit te besteden en/of over te dragen. Behoudens voor zover anderszins bepaald in de Overeenkomst, is Klant niet gerechtigd een Overeenkomst (geheel of gedeeltelijk) te annuleren en/of ontbinden dan wel over te dragen.
Artikel 8 – Levering Diensten
8.1 Alle door Abel&co genoemde of overeengekomen (leverings)termijnen en (oplever)data zijn naar beste weten vastgesteld op grond van de gegevens die Abel&co bij het aangaan van de Overeenkomst bekend waren. Door Abel&co genoemde of tussen partijen overeengekomen tussentijdse (oplever)data, gelden steeds als streefdata, binden Abel&co niet en hebben steeds slechts een indicatief karakter.
8.2 De enkele overschrijding van een door Abel&co genoemde of tussen partijen overeengekomen al dan niet uiterste (leverings)termijn of (oplever)datum brengt Abel&co niet in verzuim. In alle gevallen – derhalve ook ingeval partijen schriftelijk en uitdrukkelijk een uiterste (leverings)termijn of (oplever)datum zijn overeengekomen – komt Abel&co wegens tijdsoverschrijding eerst in verzuim nadat Klant hem schriftelijk in gebreke heeft gesteld en Abel&co nalaat te voldoen aan de ingebrekestelling. De ingebrekestelling dient een zo volledig en gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, opdat Abel&co in de gelegenheid wordt gesteld adequaat te reageren.
Artikel 9 – Levering Producten
9.1 De wijze van levering van de Producten wordt bepaald in de Overeenkomst. Bij het verzenden per post of per koerier, worden verzendkosten in rekening gebracht, alsmede eventuele invoerrechten, bovenop de afgesproken prijs.
9.2 Abel&co heeft aan haar leveringsverplichtingen in verband met de levering van Producten voldaan, indien de Producten voor verzending gereed zijn en klaar staan om te worden opgehaald, hetzij op de afgesproken plaats aan de Klant ter beschikking zijn gesteld, zulks afhankelijk van hetgeen in de Overeenkomst/Offerte is bepaald. Indien levering geschiedt door middel van elektronische transmissie, wordt levering geacht te hebben plaats gevonden zodra Abel&co in het bezit is van een verzendbewijs.
9.3 Levering van Producten geschied, indien schriftelijk niets anders is overeengekomen volgens de gelden Incoterms Ex-works.
Artikel 10 – Risico
10.1 Het risico van verlies, diefstal, verduistering of beschadiging, vernieling van Producten, zaken, gegevens, documenten, programmatuur, databestanden of gegevens (codes, wachtwoorden, documentatie etc.) die in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst vervaardigd of gebruikt worden, gaat over op Klant op het moment waarop deze in de feitelijke (digitale) beschikkingsmacht van Klant of een hulppersoon van Klant zijn gebracht. Voor zover deze objecten in de feitelijke beschikkingsmacht van Abel&co of hulppersonen van Abel&co zijn, draagt Abel&co het risico van verlies, diefstal, verduistering of beschadiging.
Artikel 11 – Eigendomsvoorbehoud, huur en bruikleen en terbeschikkingstelling
11.1 Alle aan Klant geleverde zaken en/of Producten blijven eigendom van Abel&co totdat alle bedragen die Klant aan Abel&co op grond van de tussen partijen gesloten Overeenkomst verschuldigd is, volledig aan Abel&co heeft voldaan. Indien Klant (mede) uit door Abel&co geleverde zaken een nieuwe zaak vormt, vormt Klant die zaak slechts voor Abel&co en houdt Klant de nieuwgevormde zaak voor Abel&co totdat Klant alle op grond van de Overeenkomst verschuldigde bedragen heeft voldaan. Abel&co blijft in dat geval tot het moment van volledige voldoening door Klant eigenaar van de nieuwgevormde zaak.
11.2 Rechten, waaronder mede begrepen gebruiksrechten, worden in voorkomend geval aan Klant verleend of overgedragen onder de voorwaarde dat Klant alle uit de tussen partijen gesloten Overeenkomst verschuldigde vergoedingen volledig heeft betaald. Indien partijen voor de verlening van een gebruiksrecht een periodieke betalingsverplichting van Klant zijn overeengekomen, komt aan Klant het gebruiksrecht toe zolang hij zijn periodieke betalingsverplichting nakomt.
11.3 Tenzij schriftelijk en expliciet anders tussen Partijen is overeengekomen, worden Zaken uitsluitend in bruikleen ter beschikking gesteld aan Klant. De Zaken blijven eigendom van Abel&co. Abel&co geeft Zaken uitsluitend in gebruik voor de looptijd van de betreffende Overeenkomst, voor normale gebruiksdoeleinden.
11.4 Vanaf het moment waarop Zaken in de feitelijke beschikkingsmacht van Klant of van een door Klant gebruikte hulppersoon zijn gebracht, waaronder begrepen het moment van levering door of namens Abel&co als genoemd in artikel 3, zijn de afgeleverde Zaken voor risico van Klant. De Zaken gelden als door Klant geaccepteerd bij de aflevering in de staat waarin deze zich op het moment bevinden. Het risico van verlies of beschadiging van de Zaken gaat op het moment van aflevering door Abel&co over op Klant tot het moment van terugbezorging van de Zaken bij Abel&co. Klant is verplicht als een goed huisvader voor de Zaken te zorgen en deze te onderhouden conform de voor de Zaken geldende onderhoudsvoorschriften.
11.5 Het eigendom (inclusief doch niet beperkt tot het intellectueel eigendom) van de geleverde Zaken gaat uitdrukkelijk niet over op Klant. Zolang Zaken eigendom zijn van Abel&co, (i) is Klant nimmer gerechtigd Zaken op enigerlei wijze te vervreem¬den, ver- of bewerken, bezwaren, verpanden, verhuren en/of anderszins in gebruik te geven, en (ii) is Klant gehouden Zaken met de nodige zorgvuldigheid en als herken¬baar eigen¬dom van Abel&co te (doen) bewaren. Abel&co is steeds gerechtigd deze Zaken tot zich te nemen, waar deze zich ook mochten bevinden.
11.6 Klant is verplicht om niet functioneren, verlies of beschadiging van de Zaken onverwijld aan Abel&co te melden. Abel&co aanvaardt geen verantwoordelijkheid met betrekking tot het gebruik of functioneren van de Zaken. Abel&co garandeert niet dat de Zaken zonder onderbreking of fouten zullen werken. Behoudens het bepaalde in deze Algemene Voorwaarden en de Overeenkomst, zijn hierdoor alle uitdrukkelijke en/of stilzwijgende, al dan niet uit de wet voortvloeiende bedingen, garanties, voorwaarden en verplichtingen ter zake de nakoming door Abel&co van haar verplichtingen uit enige Overeenkomst uitgesloten voor zover de wet zulks toestaat.
11.7 Klant dient de Zaken voor de einddatum van de Overeenkomst in goede staat van onderhoud, en deugdelijk verpakt teruggeleverd aan Abel&co, dit ter beoordeling en vrije discretie van Abel&co. In alle gevallen kan Abel&co naar haar keuze (i) de Zaken weigeren terug te nemen en de dan voor de betreffende Zaken actuele verkoopprijzen factureren aan Klant, en (ii) de Zaken terugnemen teneinde deze voor rekening van Klant weer in goede staat te brengen dan wel te doen brengen.
11.8 Indien Klant tekort komt in een nakoming van zijn verplichtingen uit het (de) met Abel&co gesloten Overeenkomst(en) of indien Abel&co goede gronden heeft te vrezen dat Klant tekort zal schieten in het nakomen van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst, is Abel&co bevoegd de aan Overeenkomst geleverde Zaken te allen tijde terug te nemen, onverminderd het recht van Abel&co op volledige schadevergoeding van Klant wegens de tekortkoming in de nakoming van zijn verplichtingen. Daartoe zal Klant aan Abel&co op eerste verzoek toegang verlenen tot de onderneming dan wel de locatie waar deze Zaken zich bevinden. Met name – doch niet uitsluitend – bestaat dit recht indien onder Klant beslag wordt gelegd, indien Klant surseance van betaling aanvraagt of wordt verleend, indien het faillissement van Klant wordt aangevraagd of uitgesproken of Klant zijn eigen faillissement aanvraagt, of indien Klant enige betalingsregeling met een of meer zijner crediteuren treft.
11.9 Indien derden pretenderen rechten te hebben ten aanzien van door Abel&co aan Klant geleverde Zaken, dient Klant Abel&co binnen vierentwintig (24) uur nadat hij hiervan kennis heeft genomen hiervan op de hoogte te stellen. Abel&co is in dat geval gerechtigd doch niet verplicht om de betreffende Zaken bij Klant weg te (laten) halen, terug te nemen en deze elders op te slaan, zonder dat Abel&co gehouden is tot betaling aan Klant van enige vergoeding van schade die ontstaat als gevolg van het weg (laten) halen en terug nemen van die Zaken. Enigerlei verwijdering van Zaken mag slechts door of vanwege Abel&co plaatsvinden. Klant is verplicht het Laadstation goed bereikbaar te houden, alsmede Abel&co en haar hulppersonen toe te laten tot de ruimte waarin het Laadstation is geplaatst, en ongehinderd toe te laten de Zaken te verwijderen. Abel&co is niet gehouden tot het verrichten of laten verrichten van werkzaamheden om tegels, leidingen, et cetera in de oorspronkelijke staat te herstellen.
11.10 Indien de klant geen eigenaar is van de onroerende zaak, dient de eigenaar de overeenkomst van terbeschikkingstelling mede te ondertekenen als verklaring dat deze akkoord gaat met het verrichten van alle handelingen met betrekking tot het toestel die door het bedrijf ter uitvoering van de overeenkomst noodzakelijk worden geacht.
11.11 Het is de klant niet toegestaan het toestel te verkopen of op enige andere wijze te vervreemden dan wel te bezwaren. De klant verbindt zich het bedrijf onverwijld te informeren indien hij voornemens is het perceel waarin het toestel zich bevindt te verkopen of met hypotheek te bezwaren. Het bedrijf kan alsdan verlangen dat de klant een verklaring van de (toekomstige) koper overlegt waarin deze verklaart bereid te zijn de rechten en de plichten uit deze overeenkomst over te nemen cq een verklaring van de hypotheekhouder waarin deze te kennen geeft dat deze afstand doet van zijn recht van verhaal op het toestel.
Het voorstaande laat onverlet het recht van het bedrijf de overeenkomst te beëindigen op grond van het bepaalde in artikel 20, indien het van mening is dat haar belangen onvoldoende zijn gewaarborgd.
11.12 De klant is verplicht indien hij in staat van faillissement wordt verklaard, surséance van betaling aanvraagt of enig beslag op zijn goederen wordt gelegd, dan wel onder curatele wordt gesteld, het bedrijf hiervan onverwijld in kennis te stellen en de curator c.q. beslaglegger onverwijld inzage in deze overeenkomst te geven.
11.13 Indien de klant in strijd handelt met het bepaalde in dit artikel, dan wel anderszins zijn handelen of nalaten ten gevolge heeft dat het bedrijf in de onmogelijkheid komt te verkeren het toestel na beëindiging van de overeenkomst op grond van het bepaalde in artikel 20 uit of van het perceel te verwijderen is hij het bedrijf een direct opeisbaar en niet voor compensatie of opschorting vatbare schadevergoeding verschuldigd. Deze schadevergoeding is gelijk aan de door het bedrijf gederfde vergoedingen, onverminderd het recht van het bedrijf om haar meerdere schade te vorderen.
Artikel 12 – Retentierecht
12.1 Abel&co is bevoegd om alle zaken die Abel&co van de Klant onder zich heeft, onder zich te houden totdat de Klant aan al zijn verplichtingen jegens Abel&co, waarmede de betreffende zaken direct of voldoende samenhang hebben, heeft voldaan.
Artikel 13 – Installatie van Laadstations
13.1 Abel&co kan in opdracht van de Klant de volledige installatie van het Laadstation verzorgen, middels inschakeling van een installateur. Abel&co schakelt voor de installatie van het Laadstation een partner installateur in.
13.2 De installateur werkt conform de geldende wet- en regelgeving en de geldende installatievoorschriften.
13.3 Een Laadstation kan alleen gemonteerd worden op een locatie, waarvan de elektrische installatie voldoet aan de daarvoor geldende eisen.
13.4 Indien (delen van de) installatie geschiedt door een door de Klant zelf in te schakelen derde kan Abel&co niet instaan voor enige installatiefout of enige schade als gevolg van een onjuiste installatie of een installatie welke niet plaatsvindt conform de installatievoorschriften.
13.5 De Klant garandeert dat alle informatie welke door de Klant bij de Offerte is verstrekt of wordt verstrekt aan installateur bij de schouwing en bij installatie juist en accuraat zijn. Indien bij installatie blijkt dat de door de Klant doorgegeven gegevens niet juist zijn, komen alle meerwerkkosten die uit deze installatie voortvloeien direct voor rekening van Klant.
13.6 Abel&co behoudt zich het recht voor om door haar geïnstalleerde Laadstations op afstand vanuit haar BackOffice systeem te monitoren, te onderhouden en waar nodig van nieuwe software te voorzien.
13.7 Schade aan een Laadstation dient per omgaand aan Abel&co te worden gemeld via emobility@abelenco.nl.
13.8 Alle schade die Klant lijdt in verband met door hem zelf verstrekte onjuiste of onvolledige informatie, waaronder begrepen informatie die door de Klant wordt verstrekt over het gebruik van de verschillende stoppen in de meterkast, komen voor rekening en risico van de Klant.
13.9 Abel&co en de door haar in te schakelen installateur zijn niet aansprakelijk voor schade die ontstaat als gevolg van of in verband met het tijdelijk uitschakelen van de elektriciteit bij de installatie van een Laadstation door de installateur.
13.10 De Klant zal, voor eigen rekening en risico, alle benodigde voorzorgsmaatregelen (waaronder het in acht nemen van de instructies van de installateur) (laten) treffen teneinde een veilige en probleemloze installatie mogelijk te maken van het Laadstation door installateur. De Klant vrijwaart Abel&co en de door Abel&co ingeschakelde derden tegen alle schade die zij lijden indien Klant nalaat deze voorzorgsmaatregelen te treffen of laten treffen of onvoldoende blijken te zijn.
Artikel 14 – Uitvoering van de installatie
14.1 De door Abel&co ingeschakelde installateur kan indien noodzakelijk binnen een redelijke termijn na het aangaan van de Overeenkomst contact opnemen met de Klant teneinde een datum voor de schouwing af te spreken.
14.2 Meerwerkkosten van installatie worden door installateur ter plekke met Klant afgesproken en door de Klant voor akkoord ondertekend. Indien de gegevens over gebruik van de verschillende stoppen in de meterkast niet juist zijn komen alle daaruit voortvloeiende risico’s voor rekening van de Klant.
14.3 Indien de Klant een installatieafspraak minder dan achtenveertig (48) uur van tevoren afbelt of er is niemand aanwezig op het moment van de afspraak, dan zal Abel&co kosten in rekening brengen bestaand uit een bedrag voor niet tijdig afzeggen vermeerderd met voorrijkosten indien de installateur onverrichterzake terug moet keren bij niemand aanwezig.
14.4 Zodra de installatie gereed is vindt de oplevering plaats. De Klant dient bij de oplevering aanwezig te zijn. De installateur loopt samen met de klant een opleveringsdocument na.
14.5 De Klant is verplicht tijdens de oplevering alle gebreken te melden aan de installateur welke hij of zij constateert, dan wel redelijkerwijs kan constateren. De installateur zal de geconstateerde gebreken vermelden op het opleveringsdocument.
14.6 De oplevering is geaccepteerd, zodra de Klant schriftelijk akkoord heeft gegeven, middels het ondertekenen van het opleveringsdocument.
14.7 De acceptatie van de oplevering betekent dat de klant de installatie van het Laadstation heeft geaccepteerd, behoudens de eventuele op het opleveringsdocument vermelde gebreken.
14.8 Gebreken welke wel zijn geconstateerd tijdens de oplevering van het Laadstation door de Klant maar niet zijn gemeld bij oplevering dan wel redelijkerwijs door de Klant bij de oplevering hadden kunnen worden geconstateerd zijn door de acceptatie van de oplevering geaccepteerd.
14.9 De installateur zal de in artikel 14.8 genoemde gebreken binnen een redelijke termijn herstellen.
14.10 Kleine gebreken die binnen een redelijke termijn door de installateur kunnen worden hersteld, zullen voor de Klant geen reden zijn voor onthouding van acceptatie van de oplevering, mits zij een eventueel gebruik van het Laadstation niet in de weg staan.
14.11 Indien een derde namens de Klant bij de oplevering van het Laadstation aanwezig is en de oplevering accepteert, overeenkomstig de artikelen 14.4t/m 14.10, heeft de Klant achtenveertig (48) uur de tijd om schriftelijk de acceptatie van de oplevering in te trekken onder opgave van reden.
14.12 Neemt de Klant het Laadstation in gebruik voor dat er een oplevering heeft plaatsgevonden en de oplevering is geaccepteerd dan geldt de dag van ingebruikname als dag van acceptatie van het Laadstation.
14.13 Indien de Klant de oplevering niet accepteert zal hij of zij binnen achtenveertig (48) uur schriftelijk aangeven waarom hij of zij niet akkoord is met de oplevering. De Installateur zal binnen redelijke termijn contact opnemen met de Klant om tot een nieuwe oplevering te komen. De nieuwe oplevering vindt plaats overeenkomstig hetgeen bepaald in artikel 14.6 en verder.
Artikel 15 – Garantie
15.1 Producten hebben een garantie van twee jaar tegen materiaaldefecten of fabricagefouten. Indien de Klant een schade/gebrek/tekortkoming ontdekt aan het Product dient hij dat binnen een redelijke termijn en in ieder geval binnen tien (10) werkdagen aan Abel&co te melden onder zo volledig mogelijk opgave van het defect, het gebrek of de storing via: emobility@abelenco.nl en/of via het telefoonnummer +31 (0)800 522 37 27
15.2 Artikel 15.1 is alleen van toepassing op Producten die rechtstreeks zijn afgenomen bij Abel&co en niet bij derden zoals resellers, installateurs of andere derden.
15.3 Abel&co kan bij Klanten, niet zijnde Consumenten, voorrijkosten, transportkosten of andere kosten voor het oplossen van een gebrek of storing in rekening brengen.
15.3 Losse Producten, zoals bijvoorbeeld defecte kabels, Laadpassen of Keyfobs, dient de Klant altijd en op eigen rekening retour te sturen aan Abel&co.
15.4 Abel&co staat er niet voor in dat de in het kader van haar dienstverlening ter beschikking te stellen en ter beschikking te houden Diensten en/of Producten foutloos zijn en zonder onderbrekingen zal functioneren. Abel&co zal zich er voor inspannen gebreken in de Diensten en Producten binnen een redelijke termijn te herstellen.
15.5 Abel&co kan in het geval de Klant een gebrek/tekortkoming heeft gemeld, het herstel van de gebreken uitstellen totdat een nieuwe versie van het Product en/of Dienst in gebruik wordt genomen. Abel&co staat er niet voor in dat gebreken in programmatuur of andere zaken die niet zelf door Abel&co zijn ontwikkeld, zullen worden verholpen. Abel&co is gerechtigd tijdelijke oplossingen dan wel probleem vermijdende beperkingen aan te brengen. Indien een Dienst en/of Product in opdracht van Klant is ontwikkeld, kan Abel&co volgens zijn gebruikelijke tarieven de kosten van herstel aan Klant in rekening brengen.
15.6 Abel&co is niet verantwoordelijk voor controle van de juistheid en volledigheid van de resultaten van de dienstverlening en de met gebruikmaking van de Dienst gegenereerde gegevens. Klant kan de resultaten van de dienstverlening en de met gebruikmaking van de Dienst gegenereerde gegevens zelf controleren.
15.7 Klant zal op basis van de door Abel&co verstrekte inlichtingen omtrent maatregelen ter voorkoming en beperking van de gevolgen van storingen, gebreken in de dienstverlening, verminking of verlies van gegevens of andere incidenten de risico’s voor zijn organisatie inventariseren en zo nodig aanvullende maatregelen treffen. Abel&co verklaart zich bereid om op verzoek van Klant naar redelijkheid medewerking te verlenen aan verdere maatregelen door Klant. Abel&co kan de kosten voor de aanvullende werkzaamheden, conform haar gebruikelijke tarieven, in rekening brengen aan de Klant. Abel&co is nimmer verantwoordelijk voor herstel van verminkte of verloren gegane gegevens.
Artikel 16 – Gebruik van Laadstations, Laadpassen en overige Producten
16.1 Klant en/of Eindgebruiker zullen de Producten op een goede en deugdelijke wijze gebruiken, en indien nodig installeren, met inachtneming van de voorwaarden en de veiligheidsinstructies opgenomen in de bijgeleverde documentatie.
16.2 Abel&co is niet verantwoordelijk en aansprakelijk te houden:
1) voor enig onjuist gebruik van Producten door de Klant en/of Eindgebruiker, 2) voor defecten in producten die niet zijn ontwikkeld door Abel&co, 3) schade aan producten ontwikkeld door derden die niet operabel zijn met Abel&co Producten en/of Diensten, 4) schade aan Producten van Abel&co of producten van derden vanwege het gebruik van producten die niet operabel zijn met Abel&co Producten, 5)het gebruik van laadkabels of andere producten die geen CE-keurmerk bevatten of anderszins ondeugdelijk zijn, 6) het gebruik van laadkabels die niet geschikt zijn voor het laadvermogen van het Elektrisch Voertuig, 7) het laden of een poging daartoe van ongeschikte (elektrische) voertuigen en/of andere zaken, 8) het niet in achtnemen van de voorwaarden in de bij de Producten geleverde documentatie en/of daarin voormelde veiligheidsinstructies, 9) het niet in acht nemen van veiligheidsinstructies van andere laadpaal-providers voor Laadpunten waar Klant en/of Eindgebruiker hun Elektrisch Voertuig opladen dan wel een poging doen tot opladen, 10) nalaten te handelen conform wettelijke voorschriften en 11) ieder ander schadeveroorzakend handelen of nalaten van Klant en/of Eindgebruiker.
16.3 Alle kosten van (onbevoegd) gebruik en/of misbruik van Producten en Diensten komen geheel voor rekening en risico van Klant.
16.4 De Klant is gehouden de nodige voorzorgsmaatregelen te nemen tegen eventuele mogelijke schade aan die aan de Producten zouden kunnen ontstaan, zoals door vandalisme diefstal, onheil van buitenaf. Klant dient zich zo nodig en desgewenst te verzekeren tegen dergelijke schade.
Artikel 17 – Support Abel&co
17.1 De Klant kan bij alle meldingen van storingen en vragen over de werking van zijn laadstation, Laadpas, Abonnementen en/of BackOffice, contact opnemen met Abel&co via +31 (0)800 522 37 27 of via emobility@abelenco.nl.
17.2 Abel&co zal zich inspannen om alle meldingen en vragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden.
17.3 Abel&co zal ten behoeve van de levering Diensten gekwalificeerde personen beschikbaar stellen en zich ervoor inspannen de levering ervan naar beste weten en kunnen uit te voeren. Echter, uitsluitend Klant is verantwoordelijk voor de keuze, het gebruik, verwerken alsmede voor de toepassing van de Diensten. Abel&co levert Diensten gedurende Werkdagen, tenzij schriftelijk expliciet anders door Abel&co is bevestigd.
17.4 Support betreft Diensten ten behoeve van de onderhavige Laadstation(s), te weten het verlenen van technisch support voor het opheffen van storingen van de Laadstation(s), door van support op afstand (remote) dan wel support op locatie (onsite).
17.5 Gedurende Werkdagen kan de Klant op basis van fair use, gratis contact opnemen met de Supportdesk van Abel&co als beschreven in Bijlage A voor vragen over het Laadstation, voor zover die vragen niet al zijn beschreven en behandeld in de door Abel&co op haar website ter beschikking gestelde Frequently Asked Questions (FAQ) lijst. Het behandelen van Storingen via de Supportdesk zijn eveneens inbegrepen in de vergoeding als beschreven in die Overeenkomst.
17.6 Preventief Onderhoud betreft Diensten van preventief onderhoud die van tijd tot tijd c.q. incidenteel en ter discretie van Abel&co worden geleverd ten behoeve van de Laadstation(s) van Klant ter inspanning om te voorkomen dat er Storingen ontstaan.
17.7 Of een Dienst van Support op afstand (remote) danwel op locatie (onsite) wordt geleverd, wordt ter discretie van Abel&co bepaald. Indien een betreffende Dienst op locatie wordt geleverd, heeft Abel&co het recht doch niet de verplichting tevens Preventief Onderhoud uit te voeren. Alle Diensten worden tijdens Werkdagen geleverd. In geval van Diensten van Support op locatie, dient de Klant aanwezig te zijn om het Laadstation spanningsloos te maken, alsmede verder medewerking en informatie te verstrekken als beschreven in deze Algemene Voorwaarden. Indien de Klant gerechtigd is tot Preventief Onderhoud conform de Overeenkomst en Overeenkomst, dan is eventuele preventieve vervanging van standaard componenten inbegrepen in de vergoeding als beschreven in de Overeenkomst.
17.8 Abel&co zal zich ervoor inspannen de Diensten van Support, en in dat kader ook de Storingen aan een Laadstation, naar beste weten uit te voeren, een en ander conform het bepaalde in de Overeenkomst. Eventuele arbeid, voorrijkosten en reiskosten die worden gemaakt door Abel&co om een Storing te verhelpen, is inbegrepen in de vergoeding als beschreven in de Overeenkomst. Eventuele vervanging van standaard componenten en andere Zaken die nodig zijn om een Storing te verhelpen, is inbegrepen in de vergoeding als beschreven in die Bijlage indien die componenten en andere Zaken binnen de garantie en garantietermijn vallen als beschreven in de Overeenkomst.
17.9 De Responsetijd bedraagt regulier twee (2) Werkdagen. In geval van een melding van Storing als hierboven beschreven, en Abel&co stelt ter harer discretie vast dat er sprake is van een spoedeisende Storing, bedraagt de Responsetijd regulier één (1) Werkdag.
17.10 Abel&co zal op verzoek van de Klant per jaar een rapportage aan Klant uitbrengen per e-mail betreffende het totaal aantal Storingen, totaal per vestiging, de aard van de Storing en de wijze waarop deze is opgelost.
17.11 De Diensten van Support worden niet geleverd op, en gelden niet voor:
a. Laadstations die zich op een grondgebied buiten Nederland bevinden;
b. De voertuigen zelf die al dan niet gebruik maken van een Laadstation of Connector;
c. De elektrische installatie (NEN3140), inclusief doch niet uitgezonderd tot de automaat in de verdeelkast en de voedingskabel, of;
d. Laadstations die op enigerlei wijze onklaar gemaakt zijn, of afgesloten zijn van de voedingskabel.
17.12 Gevallen zoals in deze Algemene Voorwaarden beschreven, waaronder mede begrepen doch niet uitgezonderd tot (gebruiks)fouten, invloeden van buitenaf, molest, onzorgvuldig of onoordeelkundig gebruik van of namens Klant of van andere niet aan Abel&co toe te rekenen oorzaken.
Artikel 18 – Industriële en intellectuele eigendom
18.1 Alle rechten van intellectuele eigendom op de op grond van de Overeenkomst ontwikkelde of aan Klant ter beschikking gestelde programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of andere materialen zoals analyses, ontwerpen, documentatie, rapporten, Offertes, evenals voorbereidend materiaal daarvan, berusten uitsluitend bij Abel&co, diens licentiegevers of diens toeleveranciers. Klant verkrijgt uitsluitend de gebruiksrechten die bij deze Algemene Voorwaarden en/of Overeenkomst en de wet uitdrukkelijk zijn toegekend. Een aan Klant toekomend recht tot gebruik is herroepbaar, niet-exclusief, niet-overdraagbaar aan derden en niet sublicentieerbaar.
18.2 Abel&co bij het aangaan van een Overeenkomst aan Klant uitsluitend het niet-exclusieve, niet-overdraagbare recht tot het gebruik van de Zaken, dit alleen ten behoeve van de normale bedrijfsuitoefening en -voering van Klant. De broncode van enige Programmatuur en de bijbehorende technische documentatie worden niet aan Klant ter beschikking gesteld; Klant krijgt daarop generlei gebruiksrecht of andersoortig recht. Het is Abel&co toegestaan technische maatregelen te nemen ter bescherming van de Zaken en gerelateerde rechten c.a.
18.3 Uitsluitend Klant is verantwoordelijk voor de door de Klant aangeleverde informatie, de keuze, het gebruik, en de toepassing van door Abel&co geleverde Zaken en/of Diensten binnen of buiten de organisatie van Klant.
18.4 Klant is op geen enkele wijze gerechtigd het in dit genoemde gebruiksrecht over te dragen en/of in sublicentie te geven, wijzigingen, koppelingen en/of (andere) toevoegingen aan de Zaken of een deel daarvan aan te (laten) brengen, alsmede de Zaken of een deel daarvan te verhuren, verkopen, uit te besteden en/of in sublicentie te geven, vervreemden, verpanden, op enigerlei wijze tot zekerheid over te dragen, daarop een optierecht te vestigen of onder welke titel dan ook aan derden beschikbaar te stellen.
18.5 Abel&co respectievelijk haar Leverancier(s) zijn exclusief rechthebbenden op het geheel van intellectuele eigendomsrechten en bevoegdheden ter zake de Zaken en Diensten. Klant verkrijgt daarop generlei (gebruik)rechten en/of andere bevoegdheden, tenzij expliciet anderszins is beschreven in deze Algemene Voorwaarden, enige Overeenkomst, en/of op ondubbelzinnige wijze schriftelijk door Abel&co aan Klant bevestigd. Voor Zaken welke Abel&co niet heeft gegenereerd en/of ontwikkeld en derhalve van de Leverancier zijn, gelden de voorwaarden van voornoemde Leverancier. Wat betreft Zaken welke Abel&co zelf heeft gegenereerd en/of ontwikkeld en derhalve niet van de Leverancier zijn, vrijwaart Abel&co Klant – binnen het kader van dit artikel – tegen aanspraken van derden ter zake die Zaken uitsluitend vanwege een (vermeend) inbreuk op een in Nederland geldend intellectueel eigendomsrecht, mits Klant (i) Abel&co onverwijld schriftelijk zal informeren over het bestaan en de inhoud van de aanspraak, (ii) Abel&co de benodigde en adequate medewerking zal verlenen, (iii) de behandeling van de betreffende zaak zal overlaten aan Abel&co, en (iv) zo nodig adequate volmachten aan Abel&co zal verlenen om zich, zo nodig in naam van Klant, tegen de aanspraak te verweren. De in dit artikel genoemde vrijwaring vervalt (i) indien en voor zover de betreffende inbreuk verband heeft met enigerlei wijziging die door anderen dan Abel&co in de Zaken zijn aangebracht en/of (ii) indien de betreffende inbreuk niet anderszins is toe te rekenen aan Abel&co. In geval van voornoemde aanspraken van derden is Abel&co gerechtigd zo nodig Zaken of enig deel daarvan te vervangen of te wijzigen, dan wel de betreffende Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, een en ander ter keuze van Abel&co.
18.6 Abel&co garandeert dat de door haar bemiddelde zaken als zodanig geen inbreuk maken op Nederlandse octrooirechten, modelrechten of andere rechten van industriële of intellectuele eigendom van derden.
18.7 Alle rechten van intellectuele eigendom op de op grond van de Overeenkomst door de Klant ter beschikking gesteld aan Abel&co, zoals de mogelijkheid van een Klant, niet-Consument, om zijn logo aan te brengen op de Laadpas, blijft eigendom van Klant.
18.8 Het is Klant niet toegestaan om enige aanduiding van een intellectueel eigendomsrecht, zoals een logo en merknaam op door Abel&co geleverde Producten en/of Diensten, ter beschikking gestelde programmatuur, documentatie, materialen te verwijderen of te wijzigen.
Artikel 19 – Geheimhouding & persoonsgegevens
19.1 ledere Partij behandelt alle informatie van vertrouwelijke aard die zij van de andere Partij verkrijgt, onder meer met betrekking tot commerciële, strategische, financiële, technische en/of andere gegevens, informatie en/of kennis verband houdende met die andere Partij, strikt vertrouwelijk en doet daarover geen mededelingen aan derden. Dergelijke informatie zaI in ieder geval als vertrouwelijk worden beschouwd indien deze door een van Partijen ais zodanig is aangeduid. Partijen zijn over en weer gehouden adequate (voorzorg)maatregelen te nemen teneinde dergelijke vertrouwelijke informatie geheim te houden.
19.2 Van het bepaalde in artikel 19.1 mag uitsluitend worden afgeweken Indien (i) die informatie met de voorafgaande, schriftelijke toestemming van de andere Partij openbaar wordt gemaakt en/of (ii) die informatie ter voldoening van een daartoe strekkende uitspraak van een rechtelijke autoriteit openbaar moet worden gemaakt, in welk geval de Partij die tot openbaarmaking wordt gedwongen de andere Partij vooraf op de hoogte zaI stellen en zodanige stappen zaI ondernemen als de andere Partij in redelijkheid zaI kunnen verlangen om de openbaarmaking zoveel mogelijk te beperken en de vertrouwelijkheid van die informatie zoveel mogelijk te beschermen.
19.3 Abel&co behandelt alle persoonsgegevens die haar worden verstrekt conform de geldende wetgeving, in het bijzonder de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Abel&co beschikt over een Privacy Statement welke gepubliceerd is op haar website.
19.4 Indien Abel&co gehouden is tot het voorzien in een vorm van informatiebeveiliging, zal die beveiliging voldoen aan een niveau dat, gelet op de stand van de techniek, de gevoeligheid van de gegevens en de aan het treffen van de beveiliging verbonden kosten niet onredelijk is.
19.5 Indien bij de uitvoering van de Overeenkomst of anderszins gebruik wordt gemaakt van computer-, data- of telecommunicatiefaciliteiten is Abel&co gerechtigd Klant toegangs- of identificatiecodes toe te wijzen. Abel&co is gerechtigd toegewezen toegangs- of identificatiecodes te wijzigen. Klant behandelt de toegangs- en identificatiecodes vertrouwelijk en met zorg en maakt deze slechts aan geautoriseerde personeelsleden kenbaar.
19.6 Abel&co is nimmer aansprakelijk voor schade of kosten die het gevolg zijn van gebruik of misbruik dat van toegangs- of identificatiecodes wordt gemaakt.
19.7 Klant vrijwaart Abel&co voor aanspraken van personen van wie persoonsgegevens zijn geregistreerd of worden verwerkt in het kader van een persoonsregistratie die door Klant wordt gehouden of waarvoor Klant op grond van de wet anderszins verantwoordelijk is, tenzij Klant bewijst dat de feiten die aan de aanspraak ten grondslag liggen uitsluitend aan Abel&co toegerekend kunnen worden.
Artikel 20 – Aansprakelijkheid
20.1 Tenzij nakoming door Abel&co blijvend onmogelijk is, ontstaat de aansprakelijkheid van Abel&co wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van een Overeenkomst slechts indien Klant Abel&co schriftelijk in gebreke stelt met in acht name van een redelijke termijn voor herstel van in ieder geval tien (10) werkdagen waarbij Abel&co ook na de termijn voor herstel van de tekortkoming toerekenbaar blijft tekortschieten in de nakoming van haar verplichtingen. De ingebrekestelling dient een zo volledig en gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, opdat Abel&co in de gelegenheid wordt gesteld adequaat te reageren.
20.2 Abel&co is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen – maar niet beperkt tot -gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, omzetverlies, verlies van en schade aan (gegevens)bestanden, schade door bedrijfsstagnatie, dan wel enigerlei schade veroorzaakt door of gerelateerd aan Diensten van welke aard dan ook, alsmede (ii) enige andere schade.
20.3 Abel&co is nimmer aansprakelijk ter zake van schade veroorzaakt door Abel&co aan een Klant, in verband met de overeenkomst, ter beschikking gestelde materialen.
20.4 De aansprakelijkheid van Abel&co, is nooit meer dan het netto-factuurbedrag van het geleverde Product of in het geval van een Dienst het netto-factuurbedrag van de maand waarin de schade is ontstaan of uit voortvloeit, waarbij het maximum uit te keren bedrag EUR 50.000, – (zegge: vijftigduizend Euro) bedraagt. Onder ‘andere schade’ als genoemd in artikel 20.2 wordt uitsluitend verstaan:(i) de redelijke, betaalde kosten die Klant heeft moeten maken (a) ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van die ‘andere schade’, (b) ter voorkoming of beperking van die ‘andere schade’ mits die kosten daadwerkelijk hebben geleid tot die voorkoming of beperking ervan, en (c) om de prestatie van Abel&co aan de betreffende Overeenkomst te laten beantwoorden, voor zover die Overeenkomst niet door Klant is ontbonden, (ii) redelijke, betaalde kosten die Klant maakt en/of heeft gemaakt in gevallen als beschreven in artikel 18.5, en (iii) materiële schade aan Zaken en/of andere zaken van Klant en/of derden welke in direct verband staan met door Abel&co geleverde Zaken en/of Diensten, dit met uitsluiting van schade aan Programmatuur en gegevensbestanden.
20.5 De in dit artikel genoemde beperkingen komen te vervallen voor zover de schade het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van Abel&co. Abel&co is niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid van door Abel&co ingeschakelde derden.
20.6 Klant heeft geen recht op schadevergoeding indien de Zaken waaraan de schade gerelateerd is, door en/of namens Klant geheel of gedeel¬telijk zijn verwerkt of bewerkt en/of anders gewijzigd.
Artikel 21 – Overdracht aan Derden
21.1 Het is Klant niet toegestaan om zijn rechten en plichten uit de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk over te dragen aan een derde zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Abel&co.
21.2 Abel&co is gerechtigd haar rechten en plichten op grond van de Overeenkomst over te dragen aan derden, dan wel derden (waaronder gelieerde ondernemingen) te betrekken bij de uitvoering van de Overeenkomst. Klant geeft hiervoor bij voorbaat zijn toestemming voor.
Artikel 22 – Overmacht & onvoorziene omstandigheden
22.1 Indien nakoming zijdens Abel&co en/of ingeschakelde derden of afname zijdens Klant door overmacht langer dan één (1) maand wordt vertraagd, is ieder der partijen – onder uitsluiting van verdere rechten – bevoegd de overeenkomst te ontbinden volgens de wet. Hetgeen reeds
ingevolge de overeenkomst is voldaan dan wel is gepresteerd, wordt alsdan tussen partijen pro rato afgerekend.
22.2 Onder overmacht van Abel&co en/of ingeschakelde derde van Abel&co wordt in ieder geval verstaan:
– de omstandigheid dat Abel&co en/of de ingeschakelde derde een prestatie (waaronder een prestatie van Klant) die van belang is in verband met de door haar af te leveren prestatie, niet, niet tijdig of niet behoorlijk geleverd krijgt;
– stakingen;
– storingen in het verkeer;
– overheidsmaatregelen die Abel&co en/of de Klant van Abel&co verhinderen haar verplichtingen tijdig dan wel deugdelijk na te komen;
– relletjes, oproer, oorlog;
– extreme weersomstandigheden;
– brand;
– in-, uit- en/of doorvoerverboden.
Artikel 23 – Duur, Ontbinding en beëindiging
23.1 De overeenkomst wordt aangegaan voor de duur als vermeld in de overeenkomst van terbeschikkingstelling, daarna zal Abel&co, behoudens schriftelijk tegenbericht van de Klant, de beëindigde overeenkomst van ter beschikkingstelling omzetten in een onderhoudsabonnement tegen het dan hiervoor geldende tarief.
23.2 Elk der Partijen heeft in de hieronder omschreven gevallen en voor zover hieronder toegekend het recht de overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling en rechterlijke tussenkomst, geheel of gedeeltelijk, met onmiddellijke ingang middels een schriftelijk schrijven te ontbinden:
a. de Klant in gebreke is enige bepaling van de overeenkomst behoorlijk na te komen;
b. beslag wordt gelegd op roerend of onroerende goederen van de Klant, dan wel een gedeelte daarvan;
c. de Klant surseance van betaling aanvraagt of in staat van faillissement geraakt;
d. de Klant onder curatele wordt gesteld, dan wel komt te overlijden;
e. wanneer de onderneming van de Klant fuseert.
f. de Klant het perceel waarin de Zaak is geplaatst, verkoopt en/of verhuist
g. De Zaak verloren mocht gaan, door welke oorzaak dan ook, of indien het zodanig wordt beschadigd, dat, naar het voor beide partijen bindend oordeel van een door het bedrijf aan te wijzen deskundige, herstel niet meer is gerechtvaardigd.
23.2 Bij beëindiging van de overeenkomst ingevolge het voorgaande lid heeft het bedrijf het recht het op grond van de overeenkomst nog verschuldigde terstond en in zijn geheel op te eisen en/of het toestel uit het perceel te verwijderen en terug te nemen. De kosten van het verwijderen zijn voor rekening van de klant. De klant verleent het bedrijf en/of diens gemachtigde bij deze onherroepelijk het recht van vrije toegang tot het perceel waar het toestel zich bevindt, alsmede het recht het toestel in de gevallen als genoemd in het voorgaande lid uit het perceel te verwijderen en terug te nemen.
23.3 Aan elk der Partijen komt de bevoegdheid tot ontbinding van de Overeenkomst, met uitzondering van hetgeen in het vorige lid, bepaald, slechts toe, indien de andere Partij na een deugdelijke en zo gedetailleerd mogelijke schriftelijke ingebrekestelling, conform hetgeen bepaald in artikel 19, toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van wezenlijke verplichtingen ingevolge de Overeenkomst en mits die tekortkoming de ontbinding rechtvaardigt.
23.4 Indien de Overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Abel&co op de Klant onmiddellijk opeisbaar. Indien Abel&co de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt zij haar aanspraken uit de wet en Overeenkomst.
23.5 Abel&co behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen voor reeds geleden en nog te lijden schade.
23.6 De betreffende Overeenkomst kan door Abel&co met onmiddellijke ingang, zonder nadere ingebrekestelling aan Klant en zonder voorafgaande rechterlijke tussenkomst, bij aangetekend schrijven geheel of gedeeltelijk worden beëindigd, (A) indien Klant in gebreke blijft ter zake de (tijdige) nakoming van enige verplichting uit hoofde van die Overeenkomst (waaronder maar niet beperkt tot de voldoening van de door de Klant verschuldigde bedragen) en nadat veertien (14) dagen zijn verstreken na dagtekening van een schriftelijke ingebrekestelling aan Klant, een en ander onverminderd de overige aan Abel&co toeko¬mende rechten, en (B) indien de uitkomst van een door of namens Abel&co uitgevoerde credit-check naar het oordeel van Abel&co daartoe aanleiding geeft.
23.7 Indien Klant op het moment van enige ontbinding reeds enige Zaken en/of Diensten van Abel & Co geleverd heeft gekregen, zullen die en de daarmee samenhangende betalingsverplichting geen voorwerp van ongedaan making zijn. Bedragen die Abel&co vóór de ontbinding heeft gefactureerd in verband met hetgeen Abel&co reeds ter uitvoering van de Overeenkomst heeft geleverd, blijven verschuldigd en worden op het moment van de ontbinding direct opeisbaar, onverminderd de overige aan Abel&co toeko¬mende rechten.
Artikel 24 – Toepasselijk recht & bevoegde rechter
24.1 Alle geschillen voortvloeiende uit of samenhangende met deze Overeenkomst zullen uitsluitend worden voorgelegd aan de bevoegde rechter te Tilburg, tenzij Abel&co als eisende of verzoekende Partij kiest voor de bevoegde rechter van de woon- of vestigingsplaats van Klant alsmede tenzij Partijen in het betreffende geval alsnog bindend advies of arbitrage overeenkomen. De Consument heeft het recht om zich te allen tijde te wenden tot de volgens de wet bevoegde rechter.
24.2 Op de onderhavige Algemene Voorwaarden, de Overeenkomst is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Het Weens Koopverdrag is uitgesloten.
H2 – Aanvullende bepalingen voor Product- & Diensten
Artikel 1 – Abonnementen
1.1 De Abonnementen van Abel&co worden geactiveerd wanneer Klant een abonnement afsluit. Het moment van activeren geldt als ingangsdatum van het Abonnement.
1.2 Het Abonnement wordt aangegaan voor de duur van één (1) jaar, dat wil zeggen twaalf (12) kalendermaanden, tenzij anders overeengekomen. Het Abonnement is in deze periode niet opzegbaar. Na de eerste periode, wordt het Abonnement voor onbepaalde tijd aangegaan en is het Abonnement per maand opzegbaar. Opzeggingen kunnen worden gedaan via het versturen van een e-mail naar emobility@abelenco.nl.
1.3 De geldende tarieven voor en de inhoud van de verschillende Abonnementen zijn opvraagbaar bij Abel&co via +31 (0)800 522 37 27 of emobility@abelenco.nl
1.4 Abonnementen worden jaarlijks vooraf gefactureerd door Abel&co tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
Artikel 2 – Laadpas & Keyfob
2.1 De Laadpas en Keyfob alsmede de middels de Laadpas en Keyfob verwerkte (elektronische) gegevens blijven te allen tijde eigendom van Abel&co.
2.2 Vanaf het moment van verstrekking van de Laadpas en/of Keyfob is Klant aansprakelijk voor alle verplichtingen voortvloeiend uit het gebruik van de Laadpas en/of Keyfob. Indien de Klant niet langer voldoet aan de verplichtingen uit de Overeenkomst en eventuele wettelijke verplichtingen is Abel&co gerechtigd de Laadpas of Keyfob in te trekken.
2.3 Klant staat er jegens Abel&co voor in dat de desbetreffende Laadpas en/of Keyfob op generlei wijze wordt nagemaakt of aangepast, in welke vorm dan ook en Klant vrijwaart Abel&co voor voorgezet gebruik terzake. Abel&co is gerechtigd Laadpas en/of Keyfob instellingen (op afstand) te wijzigen. Klant dient de Laadpas en/of Keyfob na beëindiging van de Overeenkomst onverwijld aan Abel&co te retourneren, of na schriftelijke aanwijzing van Abel&co te vernietigen.
2.4 Indien Klant het vermoeden heeft van misbruik/ onbevoegd gebruik van de Laadpas of Keyfob, dan dient Klant Abel&co om een onmiddellijke blokkering van de Laadpas of Keyfob te verzoeken op telefoonnummer +31 (0)800 522 37 27. Abel&co stelt het gebruik van de Laadpas en/of Keyfob na een dergelijk verzoek terstond buiten werking, tenzij Abel&co gerede twijfel heeft dat van deze mogelijkheid tot blokkeren misbruik wordt gemaakt.
2.5 Tot het moment van blokkering is de Klant zelf verantwoordelijk en aansprakelijk voor eventuele schade die voortvloeit uit verlies, diefstal of ander gebruik van de Laadpas en/of Keyfob.
2.6 In voorkomend geval behoudt Abel&co zich het recht voor om kosten in rekening te brengen voor deblokkeringen en/of het verstrekken van een nieuwe Laadpas en/of Keyfob. Hierover za Klant door Abel&co schriftelijk geïnformeerd worden.
Artikel 3 – EV-interoperabiliteit & Tarieven
3.1 Met de Dienst EV-interoperabiliteit kunnen Klanten met een Abel&co Laadpas of Keyfob gebruik maken van het Laadpunten Netwerk van Abel&co en andere Laadpunt-operators waarmee Abel&co een overeenkomst heeft. Abel&co kan niet garanderen dat Klant bij alle Laadpunten in Nederland en buitenland kan laden met de Dienst EV-interoperabiliteit.
3.2 Wanneer de Klant het Abonnement voor interoperabiliteit activeert gaat de Klant akkoord met de tarieven van Abel&co en andere Laadpunt-operators.
3.3 Abel&co wordt door andere Laadpunt-operators gefactureerd voor de afgenomen Laadsessies van de Klant. Abel&co zal deze laadkosten voor de afgenomen Laadsessie volledig aan de Klant doorbelasten.
3.4 De kosten voor een Laadsessies kunnen bestaan uit een starttarief, een tarief voor het stroomverbruik (per kWh) en/of een tarief voor de tijdsduur van de Laadsessie (bijvoorbeeld per minuut). Deze tarieven kunnen per Laadpunt verschillen en kunnen onbeperkt gewijzigd worden door Laadpunt-operators.
3.5 De laadkosten voor het gebruik van Laadpassen en Keyfob worden maandelijks aan Klant gefactureerd.
3.6 De Klant is verantwoordelijk voor kennisnemen en naleven van het geldende parkeerregime en eventuele gebruiksvoorwaarden verbonden aan het Laadpunt, waaronder Laadpunten waar Abel&co niet de Laadpunt-operator is.
Artikel 4 – Smartphone Applicaties
4.1 Tenzij anders aangeven worden Smartphone Applicaties kosteloos beschikbaar gesteld door Abel&co via haar website en verschillende app stores.
4.2 Abel&co staat er niet voor in dat de in het kader van het ter beschikking te stellen en ter beschikking te houden van Smartphone Applicaties, Smartphone Applicaties foutloos zullen zijn en zonder onderbrekingen zullen functioneren. Abel&co zal zich er voor inspannen gebreken/storingen of andere defecten binnen redelijke termijn te herstellen.
4.3 Onderhoud van Smartphone Applicaties door Abel&co zal zoveel mogelijk plaatsvinden buiten kantooruren.
4.4 Abel&co garandeert niet dat Smartphone Applicaties te allen tijde het op dat moment beschikbare Laadstations/Laadpunten in het Netwerk zullen weergeven, maar zal zich wel inspannen om daarvoor zorg te dragen.
4.5 Abel&co is niet aansprakelijk voor het niet of niet deugdelijk functioneren van Smartphone Applicaties als gevolg van hardware of software die draait op het systeem van de Klant, ongeacht of dit een pc, laptop, tablet of mobiele telefoon is. Klant is zelf verantwoordelijk dat het platform waarop de Smartphone Applicatie wordt geïnstalleerd voldoet aan de door deze Applicatie gestelde systeemeisen. Artikel 16 is van overeenkomstig toepassing op dit artikel.
Artikel 5 – Gastgebruik toestaan op Laadpunt
5.1 Middels daarvoor bedoelde Abonnementen kunnen Klanten, die niet consument zijn, hun Abel&co Laadpunt openstellen voor Gastgebruik en hiervoor een te ontvangen vergoeding instellen.
5.2 Afhankelijk van het Abonnement kan Klant verschillende typen tarieven instellen.
5.3 Abel&co behoudt zich het recht voor om het instellen van tarieven te beperken tot een maximum. Deze beperking zijn voor Klant inzichtelijk op de website van Abel&co.
5.4 Klant is verantwoordelijk voor het instellen van eventuele tarieven. Abel&co is niet aansprakelijk voor eventuele schade die Klant lijdt door het ingestelde tarief. Hieronder vallen, niet uitsluitend, situaties waarbij het ingestelde tarief lager is dan de stroomkosten van de klant of negatieve reacties van Eindgebruikers op de hoogte van tarieven.
5.5 De hoogte van de totale vergoeding wordt door Abel&co bepaald aan de hand van het Gastgebruik en de ingestelde tarieven.
5.6 Per maand ontvangt Laadpunt-aanbieder een creditnota met daarop de te ontvangen vergoeding gespecificeerd. Uitbetaling van de vergoeding vindt plaats per maand en anderhalve maand na de betreffende maand van het Gastgebruik.
5.7 Abel&co behoudt zich het recht voor om uitbetaling van de vergoeding te beperken tot de door de Klant daadwerkelijk gemaakte stroomkosten, indien Abel&co de vergoeding voor het Gastgebruik niet kan verhalen bij andere Mobility Service Providers.
H3 – Herroepingsrecht bij Koop op Afstand
Artikel 1 – Herroepingsrecht
Bij producten:
1.1 De Consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een Product gedurende een bedenktijd van minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. Abel&co mag de Consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
1.2 De in lid 1 genoemde Bedenktijd gaat in op de dag nadat de Consument, of een vooraf door de Consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het Product heeft ontvangen, of:
a. als de Consument in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft besteld: de dag waarop de Consument, of een door hem aangewezen derde, het laatste Product heeft ontvangen. Abel&co mag, mits hij de Consument hier voorafgaand aan het bestelproces op duidelijke wijze over heeft geïnformeerd, een bestelling van meerdere Producten met een verschillende levertijd weigeren.
b. als de levering van een Product bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen: de dag waarop de Consument, of een door hem aangewezen derde, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen;
c. bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten gedurende een bepaalde periode: de dag waarop de Consument, of een door hem aangewezen derde, het eerste Product heeft ontvangen.
Bij Diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd:
1.3 De Consument kan een dienstenovereenkomst en een Overeenkomst voor levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd gedurende minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. Abel&co mag de Consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
1.4 De in lid 3 genoemde Bedenktijd gaat in op de dag die volgt op het sluiten van de overeenkomst.
Verlengde bedenktijd voor Producten, Diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd bij niet informeren over herroepingsrecht:
1.5 Indien Abel&co de Consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht of het Modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, loopt de bedenktijd af twaalf maanden na het einde van de oorspronkelijke, overeenkomstig de vorige leden van dit artikel vastgestelde Bedenktijd.
1.6 Indien Abel&co de in het voorgaande lid bedoelde informatie aan de Consument heeft verstrekt binnen twaalf maanden na de ingangsdatum van de oorspronkelijke Bedenktijd, verstrijkt de Bedenktijd 14 dagen na de dag waarop de Consument die informatie heeft ontvangen.
Artikel 2 – Verplichtingen van de Consument tijdens de bedenktijd
2.1 Tijdens de Bedenktijd zal de Consument zorgvuldig omgaan met het Product en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de Consument het product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.
2.2 De Consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het Product die het gevolg is van een manier van omgaan met het Product die verder gaat dan toegestaan in lid 1.
2.3 De Consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het Product als Abel&co hem niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt.
Artikel 3 – Uitoefening van het herroepingsrecht door de Consument en kosten daarvan
3.1 Als de Consument gebruik maakt van zijn Herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de bedenktermijn door middel van het modelformulier voor herroeping of op andere ondubbelzinnige wijze aan Abel&co.
3.2 Zo snel mogelijk, maar binnen veertien (14) dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1 bedoelde melding, zendt de Consument het Product terug, of overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van) Abel&co. Dit hoeft niet als Abel&co heeft aangeboden het product zelf af te halen. De Consument heeft de terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als hij het Product terugzendt voordat de bedenktijd is verstreken.
3.3 De Consument zendt het Product terug met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk in originele staat en verpakking, en conform de door Abel&co verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
3.4 Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het Herroepingsrecht ligt bij de Consument.
3.5 De Consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het Product. Als Abel&co niet heeft gemeld dat de Consument deze kosten moet dragen of als Abel&co aangeeft de kosten zelf te dragen, hoeft de Consument de kosten voor terugzending niet te dragen.
3.6 Indien de Consument herroept na eerst uitdrukkelijk te hebben verzocht dat de verrichting van de dienst of de levering van gas, water of elektriciteit die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of bepaalde hoeveelheid aanvangt tijdens de Bedenktijd, is de Consument Abel&co een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan dat gedeelte van de verbintenis dat door Abel&co is nagekomen op het moment van herroeping, vergeleken met de volledige nakoming van de verbintenis.
3.7 De Consument draagt geen kosten voor de uitvoering van diensten of de levering van water, gas of elektriciteit, die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of hoeveelheid, of tot levering van stadsverwarming, indien:
a. Abel&co de Consument de wettelijk verplichte informatie over het Herroepingsrecht, de kostenvergoeding bij herroeping of het Modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, of;
b. de Consument niet uitdrukkelijk om de aanvang van de uitvoering van de dienst of levering
van gas, water, elektriciteit of stadsverwarming tijdens de Bedenktijd heeft verzocht.
3.8 De Consument draagt geen kosten voor de volledige of gedeeltelijke levering van niet op een materiële drager geleverde digitale inhoud, indien:
a. hij voorafgaand aan de levering ervan niet uitdrukkelijk heeft ingestemd met het beginnen van de nakoming van de Overeenkomst voor het einde van de bedenktijd;
b. hij niet heeft erkend zijn Herroepingsrecht te verliezen bij het verlenen van zijn toestemming; of
c. Abel&co heeft nagelaten deze verklaring van de Consument te bevestigen.
3.9 Als de Consument gebruik maakt van zijn Herroepingsrecht, worden alle aanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden.
Artikel 4 – Verplichtingen van Abel&co bij herroeping
4.1 Als Abel&co de melding van herroeping door de Consument op elektronische wijze mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst van deze melding onverwijld een ontvangstbevestiging.
4.2 Abel&co vergoedt alle betalingen van de Consument, inclusief eventuele leveringskosten door Abel&co in rekening gebracht voor het geretourneerde Product, onverwijld doch binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de Consument hem de herroeping meldt. Tenzij Abel&co aanbiedt het Product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of tot de Consument aantoont dat hij het Product heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt.
4.3 Abel&co gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de Consument heeft gebruikt, tenzij de Consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de Consument.
4.4 Als de Consument heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft Abel&co de bijkomende kosten voor de duurdere methode niet terug te betalen.
Artikel 5 – Uitsluiting herroepingsrecht
5.1 Abel&co kan de navolgende Producten en Diensten uitsluiten van het herroepingsrecht, maar alleen als Abel&co dit duidelijk bij het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de Overeenkomst, heeft vermeld:
1. Producten of Diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop Abel&co geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen;
2. Dienstenovereenkomsten, na volledige uitvoering van de Dienst, maar alleen als:
a. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de Consument; en
b. de Consument heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra Abel&co de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd;
3. Volgens specificaties van de Consument vervaardigde Producten, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de Consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
4. Verzegelde Producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
5. Producten die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten;
6. Verzegelde audio-, video-opnamen en computerprogrammatuur, waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
7. De levering van digitale inhoud anders dan op een materiële drager, maar alleen als:
a. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de Consument; en
b. de Consument heeft verklaard dat hij hiermee zijn herroepingsrecht verliest.
Heeft u vragen? Neem dan contact met ons op: